Het is 16 juli 2018
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 oktober 2010 
Offline
.: trossen los :.
.: trossen los :.

Geregistreerd: 13 juni 2010
Berichten: 23
Ik was op zoek naar iemand in mijn buurt (Willebroek)die de winteronderhoud zou willen
uitvoeren op mijn boot.De motor is een Cummings Mercruiser 1,7 diesel in een Bayliner 192.
Aangezien ik niemand vind dacht ik het eventueel zelf te doen.onderhoud bij machines en auto's heb
ik al meerdere keren gedaan,dus dit zal ook wel lukken alleen moet je weten wat zeker dient vervangen,
nagekeken,ververst te worden.Hoe/waar laat ik het water af of hoe kan ik er antigel op doen?
Met de aankomende vorst lijkt mij dit nu wel zeer dringend.
Wie kent dit type motor en kan mij wat richtlijnen geven?
Alvast bedankt
Marnix

_________________
La Dolce Far Niente


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 november 2010 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 511
Woonplaats: Bilzen
beste Marnix,
kheb in het verleden al een aantal boten gehad met binnenboord, en ook al tussentijds onderhoud zelf gedaan, maar ik zou U toch aanraden om ofwel een onderhoudshandleiding van deze motor aan te schaffen, of de boot ergens binnen doen bij iemand die de motor kent, ik deed dat vroeger afwisselend 1 jaar zelf, en het volgend jaar bij een mercruiser verdeler. (V6 benzine).

Ik veronderstel dat je boot op een trailer staat,
hier is een korte beschrijving van wat je zeker kunt doen,
maar de lijst is niet sluitend
- olie en brandstof filters vervangen
- luchtfilter reinigen of vervangen
- olie in de motor en staartstuk vervangen
- alle bewegende delen van het staartstuk smeren, smeernippels, ook aan de binnenkant van de romp
- impellor van waterpomp controleren of vervangen, indien je een Alpha drive hebt, zit die in de drive.
- water met antigel in een bak doen, en dan motor laten draaien terwijl staart in die bak hangt, zodat antigelwater doorheen de motor gesploeld wordt.

visuele inspectie van riemen, slangen, leidingen,
en motor goed kuisen zodat je eventuele aankomende problemen reeds opmerkt

wellicht komt deze reactie wat laat, en ben je er al mee klaar, anders succes ermee.


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 augustus 2012 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 9 augustus 2009
Berichten: 850
Ik zit met een klein vraagje dat eigenlijk in dit topic thuis hoort.

Volgens het werkplaatshandboek laat je dus best het motorblok volledig leeglopen voor de winter. Ze raden ook aan (voor de zekerheid) om de thermostaat te demonteren, en via deze weg de motor vol te gieten met antivries.

Lijkt me goed, maar hoe zit het dan precies met het staartstuk? Als ik dit in zijn laagste stand trim, ben ik dan zeker dat al het water er uit is aan de schroefas? En hoe zit het met het water dat ik momenteel nog zie staan aan de gleuven waar de impeller zijn water ophaalt?


Een andere mogelijkheid is ook om gewoon de motor volledig te spoelen met antivries.
Heb op youtube zo een filmpje gezien van iemand die dit doet. Net zolang laten draaien tot de gekleurde antivries er langs de uitlaat uit komt.

_________________
Maxum 19sport 4.3MPI


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 augustus 2012 
Offline
.: uit de box :.
.: uit de box :.

Geregistreerd: 31 juli 2012
Berichten: 31
misschien raar vraagje, maar als alle boten op winterstalling gaan om vorstschade te voorkomen, hoe word dan bv een Kerstvaart geregeld?
(heb ik elders op het forum gelezen...)


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 augustus 2012 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 5647
Pieren schreef:
misschien raar vraagje, maar als alle boten op winterstalling gaan om vorstschade te voorkomen, hoe word dan bv een Kerstvaart geregeld?
(heb ik elders op het forum gelezen...)

Wel bij een buitenboord is het makkelijk, gewoon max naar beneden trimmen en water loopt er zo uit
Bij binnenboord heb je er met intern koelsysteem en extern
Binnenboord vorstvrij maken is idd iets meer werk tenzij de boot ergens binnen staat


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 augustus 2012 
Offline
.: schipper :.
.: schipper :.

Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 377
kevin-b schreef:
Ik zit met een klein vraagje dat eigenlijk in dit topic thuis hoort.

Volgens het werkplaatshandboek laat je dus best het motorblok volledig leeglopen voor de winter. Ze raden ook aan (voor de zekerheid) om de thermostaat te demonteren, en via deze weg de motor vol te gieten met antivries.

Lijkt me goed, maar hoe zit het dan precies met het staartstuk? Als ik dit in zijn laagste stand trim, ben ik dan zeker dat al het water er uit is aan de schroefas? En hoe zit het met het water dat ik momenteel nog zie staan aan de gleuven waar de impeller zijn water ophaalt?


Een andere mogelijkheid is ook om gewoon de motor volledig te spoelen met antivries.
Heb op youtube zo een filmpje gezien van iemand die dit doet. Net zolang laten draaien tot de gekleurde antivries er langs de uitlaat uit komt.



Wat doe je dan als op dat moment je termostaat niet is opengegaan? Dan zit er toch nog water achter?


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 augustus 2012 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 9 augustus 2009
Berichten: 850
Motor moet eerst warm gedraaid zijn, zodat thermostaat idd open staat.

_________________
Maxum 19sport 4.3MPI


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 augustus 2012 
Offline
.: schipper :.
.: schipper :.

Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 377
Vraag van een nono, maar een thermostaat gaat open en dicht, wanneer bepaal je net dat die opengaat? Lijkt me niet makkelijk om op dat moment net de antivries in te gieten.


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 augustus 2012 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 9 augustus 2009
Berichten: 850
Bij de eerste mogelijkheid die ik opnoem, moet je het thermostaathuis demonteren. Daarbij kan je dan de thermostaat er uithalen en als je daar dan je antivries in giet loopt deze toch rechtstreeks in het blok (dat we eerst al hebben laten leeglopen)

_________________
Maxum 19sport 4.3MPI


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 augustus 2012 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 10290
om deze reden wil ik dus afsoluut nooit meer een inboard.

Maar goed, de enigste manier om echt zeker te zijn dat er overal anitvries zit is door de moter(staart) in een bak met antivries te hangen en te laten draaien,..

Aangezien een bak met antivries vullen groot genoeg waar je moter(staart) in kan een kostbare aangelegenheid is, kun ej het ook op laten zuigen door een paar oorkleppen te monteren en daar een slang op aan te sluiten naar een bak die hoger staat dan je blok en dan de moter te starten, ( eerst wel van tevoren de moter op bedrijfstemp laten komen) de moter wer zelf de bak leeg te laten slobberen en klaar is klara.


wel de moter weer volledig drainen, water wat bevries kan nl pas schade doen als het is opgesloten.

de nieuwere motoren hebben op logisch plaatsen aftapkraantjes zitten, bij de wat oudere is het een kwestie van slangen lof pluggen eruit etc etc etc .

wat een dram, man man man , als je 's winters eens een toertje wil doen moet je dit allemaal weer herhalen.. ](*,)

_________________
Vriendelijke groet Ron.
Osprey lynx 26 met optimax 225.
Afbeelding Afbeelding
Later als ik groot ben wil ik ook een boot


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling