Het is 17 september 2014
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 augustus 2008 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9162
Woonplaats: regio gent
Was al hele tijd op zoek waarom ik maar 4700 rpm ( yam 70pk autolube) haalde en waarom ik 5 km/h miste.
Had er mij bij neergelegd dat schroef (21" pitch) te groot is.

Gisteren wou ik ander probleem dan maar takkelen. Namelijk dat de boot soms in plané naar links begon te trekken.
Probleem leek niet oplosbaar via de anode/trimtab.

Dan maar wilde gok en de hydrofoils of hoe noemen die beesten eraf gehaald.

Afbeelding

Links trekken = opgelost.
Groot was mijn verbazing als ik plots 5200 rpm draai en 65,3 km/h op de gps zie.

Iemand een idee waarom die hydrobeesten met 500 rpm gaan lopen?

Nadeeltje is dat zonder die foils ik minder voel wanneer hij juist getrimmed zit. Bijtrimmen lijkt veel minder effect te hebben.
Groter nadeel is dat in snelle bochten de schroef nu lucht hapt.
Moet echt volledig negatief trimmen om dit niet voor te hebben maar in dat onderste trimgebied gaat het heel traag (dat trimmen bedoel ik).
Kan dat luchthappen het gevolg zijn van de gaten die nu overblijven in de cavitatie platen?

Afbeelding

Iemand die hier iets over kan zeggen behalve "smijt die dingen weg" :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 augustus 2008 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 10162
Staat op ons forum een test over rudy, copuleer die maar even hierheen, gewoon zoeken onder hydrofoil. ;-)

_________________
Vriendelijke groet Ron.
Osprey lynx 26 met optimax 225.
Afbeelding Afbeelding
Later als ik groot ben wil ik ook een boot


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 augustus 2008 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9162
Woonplaats: regio gent
copuleren is voor op andere soorten sites he Ron.

een test dat ik beetje elegant kan kopieren heb'k niet gevonden maar wel een paar discussies over hydrofoils en trimtabs.
Ben dus niet de enige bij wie dat de topsnelheid neg. beinvloed. :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 augustus 2008 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 10162
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Vriendelijke groet Ron.
Osprey lynx 26 met optimax 225.
Afbeelding Afbeelding
Later als ik groot ben wil ik ook een boot


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Trim en foils
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 augustus 2008 
Offline
.: founder :.
.: founder :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2007
Berichten: 6733
Woonplaats: Berchem (Antwerpen)
Rudyc

Ik heb geen ervaring met foils maar kan me levendig voorstellen dat je de motor erg nauwkeurig moet trimmen wil je werkelijk voordeel bij halen zoniet zie ik meer negatieve inwerking dan je lief is. Dat probleem heb je ondertussen al opgelost.

Ben echt benieuwd wie meer over cavitatie kan vertellen!

_________________
CU
Karel
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 augustus 2008 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9162
Woonplaats: regio gent
Alles heeft wel zijn voordelen en zijn nadelen zeker.
Vorige eigenaar heeft die erop gezet omdat hij de boot in geladen toestand moeilijk in plane kreeg.
Was ook een duiker dus geladen zal wel 400 kg of meer geweest zijn.
Persoonlijk denk ik dat minder pitch een betere oplossing was geweest.
Dat is wat ik vermoedelijk ga doen.

Zou enkel graag begrijpen vanwaar die extra weerstand komt die me 500 rpm koste en 7,5 % topsnelheid
Heb het vermoeden dat met een schroef van een kleiner diameter dit probleem minder zou zijn.

Indien de boot soms niet zo naar links zou gaan trekken daardoor, zou ik nog overwegen om ze erop te laten. Is me niet zozeer om eindsnelheid te doen, zolang ik maar weet waar verlies vandaan komt. :-P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 augustus 2008 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 juni 2007
Berichten: 1510
Woonplaats: Rupelmonde
Op deze vraag een antwoord geven dat de problemen oplost,kan ik niet :oops:

Dit is uitproberen,bij de een werkt het bij de ander niet.(zoals je al zei de boot is van een duiker geweest en daar zijn andere dingen prioriteit)

Maar wat je wel kan proberen is je moter met die platen erop 1 gat hoger gaan hangen.En kijken of er een verschil is.
Het probleem zou(zou zeg ik erbij) kunnen zijn dat er nog teveel water over de platen gaat bij plane varen(en dit probleem kan je oplossen met je moter hoger te hangen.)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 augustus 2008 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9162
Woonplaats: regio gent
Je uitleg klinkt heel zinnig Excited.
Op bovenstaande foto kan je het niet zien maar de romp is heel uitgesproken V. Zou kunnen dat het idee van hydrofoils niet echt vereenigbaar is met die romp.

Denk ook gevonden te hebben waarom de boot links trekt met die hydro's.
Moter staat met een inch offset naar links gemonteerd om die andere kracht wiens naam me nu ontschiet te compenseren.
Met de hydro's zal dat overcompensatie geven waarschijnlijk.

De moter hoger hangen zal'k komende winter misschien doen.
Eerst nog wat varen. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 augustus 2008 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9162
Woonplaats: regio gent
Bedenk net dat door moter hoger te gaan hangen ventilatieprobleem in snelle scherpe bochten ook sneller zal optreden. Zonder de foils in elk geval wel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 augustus 2008 
hydrofoils,ik heb ze er ook op gehad en ook mijn toerental, snelheid ging met een 5 tot 7 km naar beneden!
het enige wat ze inderdaad doen is je boot sneller in plane brengen en planerend varen tegen een lagere snelheid.
dus ik heb ook geen positieve ervaringen ermee.


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling