Het is 20 juli 2018

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 augustus 2014 
.: schipper :.

KANOVAARDER (31) STERFT TIJDENS TOCHT DIE HIJ BIJNA VOOR VADER OPGAF

"Hij wilde terugkeren omdat ik ziek ben, maar ik weigerde"

Wat een onvergetelijke kanotocht van goed 4.000 kilometer moest worden, liep voor Michiel Delille (31) uit Lier fataal af. De jongeman verdronk op amper 30 kilometer van zijn Noorse eindbestemming. "Toen hij tijdens zijn reis hoorde dat ik kanker had, wilde hij terugkeren. En dat heb ik geweigerd", zucht vader Willy.
MARCO MARIOTTI

Michiel sloot zich nog geen jaar geleden aan bij de Koninklijke Kano Club in Lier. Eens hij de basistechnieken onder de knie had, begon hij al snel heel wat ervaring op te doen. Eind april begon hij dan vanuit zijn thuisstad aan een tocht van meer dan 4.000 kilometer, met als eindbestemming de Noordkaap, het noordelijkste punt van Europa in Noorwegen. De meeste clubleden waren stomverbaasd toen ze de plannen hoorden, maar Michiel zette door. "Hij was zo iemand", vertelt vader Willy. "In het verleden reed hij ook al eens met een kleine wagen naar Kaapstad, het zuidelijkste punt van Afrika. En ook nu stond zijn besluit vast: hij zou eind april vertrekken."

Gps-signaal
Kort na dat vertrek, werd bij Willy kanker vastgesteld. Michiel werd na enige tijd op de hoogte gebracht, waarop hij prompt zijn reis wilde stopzetten om bij zijn vader te kunnen zijn. "Maar dat wilde ik zelf niet", vervolgt Willy. "Hij had hier zo lang naar uitgekeken. Ik zei hem: 'Vaar jij je tocht, ik vaar de mijne wel'." Weken gingen voorbij en Michiel onderhield veel contact met het thuisfront. Dagelijks zond hij ook een gps-signaal uit, zodat de clubmakkers in Lier zijn route konden volgen. Zijn stunt zou slagen, zo leek het. Michiel naderde zelfs op 40 kilometer van de eindmeet, toen er plots geen gps-signaal meer kwam. Op het thuisfront ontstond al snel paniek en de familie en vrienden van Michiel begonnen massaal de Noorse media te volgen, in de hoop daar nieuws over hem te horen. "Ze hadden een lichaam in de zee gevonden", zucht Willy. "DNA-onderzoek moest uitwijzen wie het slachtoffer was en vandaag (vrijdag, red.) kregen we de bevestiging dat het 100 procent zeker om Michiel gaat."

Alles lijkt op een ongeluk, maar dat kan Willy maar moeilijk vatten. Volgens enkele clubvrienden van Michiel waren de omstandigheden op de plaats waar hij verdween ideaal. "Het weer was goed, geen storm op zee, ofzo. Scheepvaart is er daar normaal nergens in de buurt. Het is ook vreemd dat ze wel een lichaam in een donker pak terugvinden, maar geen knalrode en veel grotere kano. Een autopsie moet nu uitwijzen wat er gebeurd is. Roekeloos was Michiel nooit. En sinds hij van mijn ziekte wist, had hij zijn route ook aangepast. Zo bleef hij dichter in de buurt van de bewoonde wereld, zodat hij snel zou kunnen terugkeren indien nodig. Het is zo verschrikkelijk jammer dat het zo moet eindigen. Michiel is altijd een felle geweest, maar tegelijk zo goed en lief voor iedereen. We hadden een enorm goede band."

Reisvrienden
Intussen werd op Facebook een pagina opgericht: 'Vaarwel, Michiel Delille'. "Daar staan tientallen steunbetuigingen met mooie foto's van Michiel", zegt Willy. "Ze maken me ergens heel blij, maar ook zo verdrietig. Tijdens die enkele maanden dat hij op reis was, ontmoette hij heel wat mensen in Zweden en Noorwegen. Sommigen zag hij slechts enkele uren, maar hij moet een overweldigende indruk achtergelaten hebben. Enkele van zijn reisvrienden hebben immers besloten om volgende week zaterdag naar België af te zakken voor de uitvaartplechtigheid. Dat zegt genoeg over wat voor iemand Michiel was."

Bron: hln.be

Laatst bijgewerkt door davys op 26 augustus 2014, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 23 augustus 2014 

Droevig bericht :shock:

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 25 augustus 2014 

Inderdaad droevig! Heb het artikel ook al gelezen. Jammer genoeg staat er nergens vermeld wat de oorzaak of omstandigheden waren. Sowieso een zéér grote krachtinspanning om zo ver te raken op spierkracht. Deelneming aan de nabestaanden.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 26 augustus 2014 
.: founder :.
.: founder :.

Altijd jammer dat zoiets gebeurt.

P.S.: zet je er nog even de bron bij?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]