Het is 20 juni 2018
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 6 december 2010 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 511
Woonplaats: Bilzen
Sommigen herinneren zich mijn problemen met één van beide VP D3 Diesel motoren tijdens de kersttocht vorig jaar,
viewtopic.php?f=2&t=1253
samengevat komt het hierop neer:
klem van brandstofslang zat niet vast genoeg waardoor de brandstofpomp een beetje lucht aanzoog veroorzaakte soms storingen in de common rail druk sensor.
dit werd steeds erger en tijdens de kersttocht heeft dit een hoogtepunt bereikt, common rail druk werd veel te hoog, en motor kon niet meer starten. Het common rail overdrukventiel is opengegaan, en door de hoge druk is er nog bijkomende schade aangericht
Tijdens de herstelling heeft Volvo ook de injectoren eruit gehaald om die te controleren. Tijdens het demonteren of terug monteren is er wellicht iets in een cylinder gevallen waardoor die ontplofte bij opnieuw starten. Volvo heeft dan de naakte “longblock” vervangen onder garantie.
Herstelling is perfect verlopen geen problemen meer gehad met deze motor. Volvo heeft perfecte service geleverd.

Eind juni, op het einde van ons zeeland duikweekend, tijdens een spurtje op hoge snelheid met veel duikers aan boord, plotseling één motor volledig oververhit,
Dadelijk gestopt en vastgesteld dat een slang van het koelwatercirquit was losgekomen omdat de wierfilter verstopt zat. We hadden dit al eerder meegemaakt een jaar geleden in Kroatie.
Filter gekuist en slang terug vastgezet, en motor start onmiddellijk, en verder gevaren, temp daalt snel terug naar normaal.

10 minuten later een vreemd geluid onder de motorkap, we stoppen om te kijken, en zien dat er een sliert rubber is losgekomen van die lange riem van motor/alternator/waterpomp/…
Wellicht omdat die oververhit geweest is, of omdat er kokend water over gelopen is. Kheb dan die sliert verwijderd, en de motor kon verder draaien met een beschadigde riem.

Nog 20 minuten later plotseling motor stopt en lijkt volledig vast te zitten. Starter krijgt hem niet meer rond, en plotseling komt er iets los en draait hij heel gemakkelijk rond, maar start niet meer. Ik besef dat er iets ernstig fout is. Dit was op 1km van onze thuishaven, en gelukkig op het einde van een druk en gezellig zeelandweekend. Boot afgezet bij Volvo.

Twee dagen later bericht van Volvo, vijs van de aandrukrol van de distributieriem is gebroken, en daardoor verkeerde timing, en kleppen vastgelopen.
Volvo besteld nieuwe cylinderkop met volledig nieuwe kleppen etc… Een week later, stukken komen binnen, maar blijkt dat ook de nokkenas licht geplooid was, dus niet meer kon ronddraaien, besluit van Volvo : nieuwe longblock . maar nu net uit Grarantie.

We zijn nu 2 weken voor ons gepland verlof naar Kroatie, en Volvo heeft geen longblok beschikbaar in Belgie. Volvo doet een grote inspanning om een nieuw longblock op tijd hier te krijgen, 3 dagen later komt een blok binnen rechtstreeks vanuit de fabriek in Stokholm.
De technikus van Volvo werkt een vrijdagavond laat door om alles wat op het blok zit over te zetten(brandstof systeem, turbo, alternator, pompen, filters, etc, etc, etc) zodat we s’zaterdags kunnen gaan testen op de noordzee. We ontdekken dat er nog een kleine lek is van koelwater achteraan de motor (kan zelf niet zien wat het is).

Maandag terug naar Volvo, we zijn nu 5 dagen voor ons vertrek naar Kroatie. Volvo ziet dat het een klein gaatje is in een rubber stopje van een koelwateraftak voor een optionele warmwaterboiler, dus geen noemenswaardig probleem.

Dinsdag gaan we opnieuw testen, en alles werkt perfect. Dus op zaterdag kunnen we vertrekken naar Kroatie =D>

Deze 2de vervanging was niet meer onder garantie, maar wel zeeeeer duur. We hebben dan onmiddellijk de verzekering aangesproken omdat ik omnium verzekerd ben, ook voor schade aan de “aandrijving”. Ondertussen heeft de verzekering het grootste deel terugbetaald.

Vermits dit een delicate kwestie was met Volvo en de verzekering, heb ik hierover niet eerder gepost.

Ondertussen hebben we deze zomer 210h gevaren, 4weken Kroatie + Overvaart naar Italie, 1week UK Cornwall, 1week Cassis, en een 5tal weekends in zeeland, en geen problemen meer gehad met de motoren.

Dikke merci aan Volvo, Manu en Tommy, voor de snelle en goeie service.

Het relaas met de verzekering zal ik uitgebreider vertellen in een andere post.


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 6 december 2010 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9182
Woonplaats: regio gent
Ouw.
Waren spannende tijden voor je op verlof vertrok dus. :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 6 december 2010 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 511
Woonplaats: Bilzen
rudyc schreef:
Ouw.
Waren spannende tijden voor je op verlof vertrok dus. :mrgreen:


dat kan ik U verzekeren dat het spannende tijden waren,
en vandaar zoveel respect voor de jongens bij Volvo die het opgelost hebben,

kzal nog een reportage maken van onze vakantie in Kroatie en oversteek naar Italie, en dan kun je zien wat we dan allemaal zouden gemist hebben, durf er niet aan denken


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 7 december 2010 
Offline
.: vuurtoren :.
.: vuurtoren :.

Geregistreerd: 3 mei 2010
Berichten: 2178
Woonplaats: Ternat
De aanhouder wint...

_________________
Groeten van Wandelaar, Osprey Eagle.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling