Het is 20 juni 2018

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 augustus 2012 
.: in open water :.

Wanneer ik vaar (speedboot 22 voet - 90 uur op de teller) merk ik op dat het stuur nogal losjes zit. De boot reageert pas wanneer ik het stuur meer dan +/- 20° links of rechts draai. Zou dit te maken hebben met de hydraulische stuurbekrachtiging ? Voorzover ik kan zien zijn er geen olielekken onder de stuurbekrachting.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 13 augustus 2012 
.: moderator :.

En heeft het ooit anders geweest of heb je dat fenomeen van in't begin?
Je moet niet noodzakelijk een lek hebben, als er lucht in je systeem zit zal het ook niet goed werken.
Alleen weet ik niet of je dan dit fenomeen krijgt. :-k

En heb je dat altijd of enkel als je in plané vaart of enkel als je traag vaart?

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 14 augustus 2012 

Uw besturing is deels hydraulisch vooraan vertrek je met een kabel : zijn je moeren (van je besturing ;-) ) vastgezet??

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 15 augustus 2012 
.: vuurtoren :.
.: vuurtoren :.

Dat fenomeen heb ik ook gehad. Je went er zelfs aan.
Voortdurend bijsturen, maar de boot reageert nauwelijks.
Tot iemand zei: de leidingen zitten vol lucht. Er was geen zichtbaar lek.
Laat dat eens bekijken, en je zal versteld staan van het verschil.
Varen zal zelfs weer plezant worden.

Profiel  

.: loods :.

Heb daar ook wat last van, ook het stuur zelf schommelt wat, hoe laat je die lucht eraf, dat is toch iets dat we misschien zelf kunnen oplossen, als iemand weet waar je een schroefje juist moet lossen

Profiel  

Bedankt voor de reacties.
Benieuwd of de vraag van Rudy wordt beantwoord.
Binnen twee weken haal ik hem uit t'water en zal proberen de oorzaak te vinden. (weinig hoop op maar soit)
Inderdaad, lucht kan de boosdoener zijn.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 16 augustus 2012 

rudy schreef:
Heb daar ook wat last van, ook het stuur zelf schommelt wat, hoe laat je die lucht eraf, dat is toch iets dat we misschien zelf kunnen oplossen, als iemand weet waar je een schroefje juist moet lossen

Je kan de lucht er niet aflaten he.
Of je zou je boot vertikaal moeten parkeren zodat de luchtbellen naar het bovenste punt stijgen. :lollig:

Procedure om te ontluchten:
Aan uw stuurcylinder of waar het oliereservoirke staat moet je een fles nieuwe olie aansluiten.
Je wacht even dat alle luchtbellen uit dat reservoir kunnen ontsnapen zijn.
Dan draai je aan je stuur in één richting. Terwijl er iemand blijft draaien aan het stuur, zet je de vijs achteraan bij de moter open. Dit doe je aan de kant waar de druk zit van aan het stuur te draaien.
Je laat die vijs open zodat de olie waar lucht in zit eruit kan lopen.
Der blijft iemand aan het stuur draaien en je let er vooral op dat er nooit lucht in het reservoirke komt.
Als de fles leeg geraakt, dan draai je de vijs achteraan dicht. Dan mag de stuurdraaier ook even stoppen met draaien. Sluit je nieuwe fles olie aan en je gaat gewoon verder met de procedure.
Als je denkt dat er geen lucht meer uit komt, dan draai je de vijs dicht.
De stuurdraaider mag dan in de andere richting beginnen draaien. En dan zet je de vijs aan de andere kant van de piston bij de moter open tot je ook daar geen lucht meer ziet.
Belangrijkste is dat er nooit lucht in de leidingen gestoken wordt aan de stuurpomp.
Maw er voor zorgen dat er daar altijd voldoende olie aanwezig is.

Als je dat zo leest klinkt het misschien moeilijk, maar is best wel makkelijk als:
1. je met 2 bent.
2. je het juiste darmpje hebt om een fles olie (hydraulische vloeistof eigenlijk, is geen olie) op je stuurpomp of reservoir aan te sluiten.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 19 augustus 2012 
.: topmember :.
.: topmember :.

En niet vergeten gaatje te prikken in fleske met vloeistof anders komtur nix uit. :supergreen:

Later als ik groot ben wil ik ook een boot

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 19 augustus 2012 

rudyc schreef:
rudy schreef:

Je kan de lucht er niet aflaten he.
Of je zou je boot vertikaal moeten parkeren zodat de luchtbellen naar het bovenste punt stijgen. :lollig:

Procedure om te ontluchten:
Aan uw stuurcylinder of waar het oliereservoirke staat moet je een fles nieuwe olie aansluiten.
Je wacht even dat alle luchtbellen uit dat reservoir kunnen ontsnapen zijn.
Dan draai je aan je stuur in één richting. Terwijl er iemand blijft draaien aan het stuur, zet je de vijs achteraan bij de moter open. Dit doe je aan de kant waar de druk zit van aan het stuur te draaien.
Je laat die vijs open zodat de olie waar lucht in zit eruit kan lopen.
Der blijft iemand aan het stuur draaien en je let er vooral op dat er nooit lucht in het reservoirke komt.
Als de fles leeg geraakt, dan draai je de vijs achteraan dicht. Dan mag de stuurdraaier ook even stoppen met draaien. Sluit je nieuwe fles olie aan en je gaat gewoon verder met de procedure.
Als je denkt dat er geen lucht meer uit komt, dan draai je de vijs dicht.
De stuurdraaider mag dan in de andere richting beginnen draaien. En dan zet je de vijs aan de andere kant van de piston bij de moter open tot je ook daar geen lucht meer ziet.
Belangrijkste is dat er nooit lucht in de leidingen gestoken wordt aan de stuurpomp.
Maw er voor zorgen dat er daar altijd voldoende olie aanwezig is.

Als je dat zo leest klinkt het misschien moeilijk, maar is best wel makkelijk als:
1. je met 2 bent.
2. je het juiste darmpje hebt om een fles olie (hydraulische vloeistof eigenlijk, is geen olie) op je stuurpomp of reservoir aan te sluiten.

Zal ik in de winterperiode eens proberen ;-) thanks rudy
Op vlakke zee kan ik mijn stuur kilometers loslaten boot blijft mooi rechtdoor varen tot 40 km per uur is wel gemakkelijk :smt023

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]