Het is 20 juni 2018
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 augustus 2012 
Offline
.: in open water :.
.: in open water :.

Geregistreerd: 22 juli 2009
Berichten: 44
Woonplaats: BEVEREN
Wanneer ik vaar (speedboot 22 voet - 90 uur op de teller) merk ik op dat het stuur nogal losjes zit. De boot reageert pas wanneer ik het stuur meer dan +/- 20° links of rechts draai. Zou dit te maken hebben met de hydraulische stuurbekrachtiging ? Voorzover ik kan zien zijn er geen olielekken onder de stuurbekrachting.


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 augustus 2012 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9182
Woonplaats: regio gent
En heeft het ooit anders geweest of heb je dat fenomeen van in't begin?
Je moet niet noodzakelijk een lek hebben, als er lucht in je systeem zit zal het ook niet goed werken.
Alleen weet ik niet of je dan dit fenomeen krijgt. :-k

En heb je dat altijd of enkel als je in plané vaart of enkel als je traag vaart?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 augustus 2012 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 juni 2007
Berichten: 1510
Woonplaats: Rupelmonde
Uw besturing is deels hydraulisch vooraan vertrek je met een kabel : zijn je moeren (van je besturing ;-) ) vastgezet??

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 augustus 2012 
Offline
.: vuurtoren :.
.: vuurtoren :.

Geregistreerd: 3 mei 2010
Berichten: 2178
Woonplaats: Ternat
Dat fenomeen heb ik ook gehad. Je went er zelfs aan.
Voortdurend bijsturen, maar de boot reageert nauwelijks.
Tot iemand zei: de leidingen zitten vol lucht. Er was geen zichtbaar lek.
Laat dat eens bekijken, en je zal versteld staan van het verschil.
Varen zal zelfs weer plezant worden.

_________________
Groeten van Wandelaar, Osprey Eagle.


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 augustus 2012 
Offline
.: loods :.
.: loods :.

Geregistreerd: 13 juli 2010
Berichten: 972
Woonplaats: Tremelo
Heb daar ook wat last van, ook het stuur zelf schommelt wat, hoe laat je die lucht eraf, dat is toch iets dat we misschien zelf kunnen oplossen, als iemand weet waar je een schroefje juist moet lossen


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 augustus 2012 
Offline
.: in open water :.
.: in open water :.

Geregistreerd: 22 juli 2009
Berichten: 44
Woonplaats: BEVEREN
Bedankt voor de reacties.
Benieuwd of de vraag van Rudy wordt beantwoord.
Binnen twee weken haal ik hem uit t'water en zal proberen de oorzaak te vinden. (weinig hoop op maar soit)
Inderdaad, lucht kan de boosdoener zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 augustus 2012 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9182
Woonplaats: regio gent
rudy schreef:
Heb daar ook wat last van, ook het stuur zelf schommelt wat, hoe laat je die lucht eraf, dat is toch iets dat we misschien zelf kunnen oplossen, als iemand weet waar je een schroefje juist moet lossen


Je kan de lucht er niet aflaten he.
Of je zou je boot vertikaal moeten parkeren zodat de luchtbellen naar het bovenste punt stijgen. :lollig:

Procedure om te ontluchten:
Aan uw stuurcylinder of waar het oliereservoirke staat moet je een fles nieuwe olie aansluiten.
Je wacht even dat alle luchtbellen uit dat reservoir kunnen ontsnapen zijn.
Dan draai je aan je stuur in één richting. Terwijl er iemand blijft draaien aan het stuur, zet je de vijs achteraan bij de moter open. Dit doe je aan de kant waar de druk zit van aan het stuur te draaien.
Je laat die vijs open zodat de olie waar lucht in zit eruit kan lopen.
Der blijft iemand aan het stuur draaien en je let er vooral op dat er nooit lucht in het reservoirke komt.
Als de fles leeg geraakt, dan draai je de vijs achteraan dicht. Dan mag de stuurdraaier ook even stoppen met draaien. Sluit je nieuwe fles olie aan en je gaat gewoon verder met de procedure.
Als je denkt dat er geen lucht meer uit komt, dan draai je de vijs dicht.
De stuurdraaider mag dan in de andere richting beginnen draaien. En dan zet je de vijs aan de andere kant van de piston bij de moter open tot je ook daar geen lucht meer ziet.
Belangrijkste is dat er nooit lucht in de leidingen gestoken wordt aan de stuurpomp.
Maw er voor zorgen dat er daar altijd voldoende olie aanwezig is.

Als je dat zo leest klinkt het misschien moeilijk, maar is best wel makkelijk als:
1. je met 2 bent.
2. je het juiste darmpje hebt om een fles olie (hydraulische vloeistof eigenlijk, is geen olie) op je stuurpomp of reservoir aan te sluiten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 augustus 2012 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 10290
En niet vergeten gaatje te prikken in fleske met vloeistof anders komtur nix uit. :supergreen:

_________________
Vriendelijke groet Ron.
Osprey lynx 26 met optimax 225.
Afbeelding Afbeelding
Later als ik groot ben wil ik ook een boot


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 augustus 2012 
Offline
.: loods :.
.: loods :.

Geregistreerd: 13 juli 2010
Berichten: 972
Woonplaats: Tremelo
rudyc schreef:
rudy schreef:
Heb daar ook wat last van, ook het stuur zelf schommelt wat, hoe laat je die lucht eraf, dat is toch iets dat we misschien zelf kunnen oplossen, als iemand weet waar je een schroefje juist moet lossen


Je kan de lucht er niet aflaten he.
Of je zou je boot vertikaal moeten parkeren zodat de luchtbellen naar het bovenste punt stijgen. :lollig:

Procedure om te ontluchten:
Aan uw stuurcylinder of waar het oliereservoirke staat moet je een fles nieuwe olie aansluiten.
Je wacht even dat alle luchtbellen uit dat reservoir kunnen ontsnapen zijn.
Dan draai je aan je stuur in één richting. Terwijl er iemand blijft draaien aan het stuur, zet je de vijs achteraan bij de moter open. Dit doe je aan de kant waar de druk zit van aan het stuur te draaien.
Je laat die vijs open zodat de olie waar lucht in zit eruit kan lopen.
Der blijft iemand aan het stuur draaien en je let er vooral op dat er nooit lucht in het reservoirke komt.
Als de fles leeg geraakt, dan draai je de vijs achteraan dicht. Dan mag de stuurdraaier ook even stoppen met draaien. Sluit je nieuwe fles olie aan en je gaat gewoon verder met de procedure.
Als je denkt dat er geen lucht meer uit komt, dan draai je de vijs dicht.
De stuurdraaider mag dan in de andere richting beginnen draaien. En dan zet je de vijs aan de andere kant van de piston bij de moter open tot je ook daar geen lucht meer ziet.
Belangrijkste is dat er nooit lucht in de leidingen gestoken wordt aan de stuurpomp.
Maw er voor zorgen dat er daar altijd voldoende olie aanwezig is.

Als je dat zo leest klinkt het misschien moeilijk, maar is best wel makkelijk als:
1. je met 2 bent.
2. je het juiste darmpje hebt om een fles olie (hydraulische vloeistof eigenlijk, is geen olie) op je stuurpomp of reservoir aan te sluiten.

Zal ik in de winterperiode eens proberen ;-) thanks rudy
Op vlakke zee kan ik mijn stuur kilometers loslaten boot blijft mooi rechtdoor varen tot 40 km per uur is wel gemakkelijk :smt023


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling