Het is 18 juni 2018
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 7 mei 2012 
Offline
.: nieuw :.
.: nieuw :.

Geregistreerd: 1 mei 2012
Berichten: 6
ahoi, vaarders

ondertussen al geregeld...

we hebben ons op aanwijzing van hier (in ons achterhoofd gehouden) én op aanwijzing van de winkel een semi-tractie batterij van 75 amph aangeschaft alsook een nieuwe tank van 33 liter.

Alles correct aangesloten en we zijn direct vertrokken, het ruime sop in.
Dit ging héél goed, toch gedurende een tweetal uren.... hihihi

Na die twee uur..... problemen met de versnellingsbak (denk ik toch) ...
Na die twee uur hadden we plots een vreselijk irritant geluid dat uit de versnellingsbak komt. Precies of er daar iets aan het trillen is. We weten niet aan wat het ligt dus zijn we onverrichtzake teruggevaren naar de basis. Alhoewel we steeds vreesden dat we plotseling in panne zouden zitten.

Nog een aantal uren later nog eens geprobeerd, na 1/2 uur reeds dat irritante geluid. Ik vraag me wel af aan wat het zou kunnen liggen en durf zelfs die versnellingsbak niet te openen omdat ik schrik heb dat eens hij open is, dat alles er uit vliegt. Is dit zo, of kan ik dit veilig openvijzen? Zitten er daar riemen in of andere dergelijke dingen? moet dit gesmeerd worden? enz....
Op het internet heb ik alvast niets gevonden, zelfs geen tekeningetje van de binnenkant van zo'n versnellingsbak, jammer voor mij dus.

Ik hoop alvast van jullie expertise te horen om die dan ook voorzichtig op te volgen, thanks bij voorbaat!


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 8 mei 2012 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9182
Woonplaats: regio gent
Wat noem jij de versnellingsbak?
Een buitenboord heeft niet echt een versnellingsbak. ;-)
Je hebt een vooruit en een achteruit maar dat is het zo wat.

In de veronderstelling dat je het over het staartstuk hebt, daar zitten geen riemen ofzo in.
Maar ik raad je niet aan dat zelf open te maken.
Meestal heb je speciaal gereedschap nodig om daar aan te werken.

Wat je wel kan doen, is de olie er eens af laten.
Kijken of dit nog wel olie is. Als er een dichting kapot is kan het zijn dat er meer water dan olie in zit.
Om de olie er af te laten en te vullen zijn er 2 pluggen/schroeven voorzien op de zijkant van het staartstuk.

Dat terug opvullen doe je met Quicksilver gear lube en een handpompje.
Vreemd genoeg wel opvullen langs de onderste plug tot het er langs de bovenste terug uit komt.

Indien er water uit komt, kan je best een andere staart of een ander moter zoeken.

Zal eens zien of er tekeningen online staan van zo een moter.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 8 mei 2012 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9182
Woonplaats: regio gent
'k Weet niet van welk jaar je moter is.
Tekening is van een 25 pk uit 1986.
Als je weet uit welk jaar de jouwe is, kan je de juiste tekening vinden op:
www.boats.net Evinrude parts

De olie aflaten en bijvullen doe je via de boutjes 17 op de tekening.


Bijlagen:
Evinrude_1986.jpg
Evinrude_1986.jpg [ 150.51 KiB | 3023 keer bekeken ]

_________________
Afbeelding
Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 8 mei 2012 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 5647
prachtig gedocumenteerd rudy =D>

...en als je naast water ook nog ijzervijlsels vindt, dan is het zeker niet pluis [-X


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 8 mei 2012 
Offline
.: nieuw :.
.: nieuw :.

Geregistreerd: 1 mei 2012
Berichten: 6
Ik heb het zeker niet over het staartstuk!

Het is dus dat bakje naast het stuur, met de versnellingen vooruit en achteruit.


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 9 mei 2012 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9182
Woonplaats: regio gent
De remote control. :mrgreen: (of de afstandsbediening in't nederlands)
Okeee. 8-)
Het lawaai dat die maakt, dat is waarschijnlijk zo een heel scherp electrisch gezoem?
Dat wil zeggen dat je een alarm hebt.
Meestal dat je te 2takt-olie te laag staat of dat je moter niet voldoende gekoeld wordt.

Veel minder erg dan het vorige scenario. 8-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 9 mei 2012 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9182
Woonplaats: regio gent
in't midden van de tekening en dan paar cm naar rechts, daar vind je N°4 = Warning Horn.
Dat moet je lawaaimaker zijn. ;-)
Maar dus geen reden om die open te maken. Het is aan de moter dat er iets aandacht zal nodig hebben.


Bijlagen:
remote_control.jpg
remote_control.jpg [ 171.88 KiB | 3001 keer bekeken ]

_________________
Afbeelding
Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 9 mei 2012 
Offline
.: nieuw :.
.: nieuw :.

Geregistreerd: 1 mei 2012
Berichten: 6
rudyc schreef:
De remote control. :mrgreen: (of de afstandsbediening in't nederlands)
Okeee. 8-)
Het lawaai dat die maakt, dat is waarschijnlijk zo een heel scherp electrisch gezoem?
Dat wil zeggen dat je een alarm hebt.
Meestal dat je te 2takt-olie te laag staat of dat je moter niet voldoende gekoeld wordt.

Veel minder erg dan het vorige scenario. 8-)


Bedankt rudyc...
enne wat moet/kan ik eraan doen? Waar kan ik de olie controleren? of de afkoeling?
Ik dacht dat de afkoeling wel ok is, omdat ik toch steeds die stralen water zie uitkomen aan de motor.

Ik heb het al gezegd, ik ben een leek wat betreft motoren, ik herken het blok, de bougie's, de alternator, als ik het vind, zal ik zelfs eens een fotootje op zetten van de motor, ok? of eentje nemen, zal beter zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 mei 2012 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9182
Woonplaats: regio gent
Foto zou heel handig zijn, maar het zou al helpen als we wisten uit welk jaar je moter is.
Ik weet nu zelfs niet of het over een 2 of een 4 takt gaat.
Het feit dat je niet weet waar je naar de olie kan kijken, begin ik te twijfelen of het wel een 2takt is.
Of is het een heel oud beestje dat je nog olie in de benzine moet mengen?

Je begrijpt het wel, meer details zijn gewenst.
Als we die hebben kunnen we je zeker verder helpen.

Dat je dat waterstraaltje ziet is geen garantie voor voldoende koeling.
Dat wil enkel zeggen dat er water gepompt wordt, maar dat zegt niet dat er genoeg druk achter zit of dat je koelingskanalen niet verstopt/verkalkt zitten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 mei 2012 
Offline
.: nieuw :.
.: nieuw :.

Geregistreerd: 1 mei 2012
Berichten: 6
Ik begrijp dat er te weinig gegevens zijn, hier volgen ze dan:

Mijn partner in het bootavontuur heeft mij doorgegeven dat het modelnummer "BE25ELCUA" is maar blijkbaar is dit wel zo, maar zonder die "B" vooraan.
dus: E25ELCUA.

Een oud beestje dus uit 1987.
Heb reeds gezien dat het ook vijs nr 17 is om de olie te vervangen, nochtans staat er op de ingang van de benzineaansluiting 100/1 als verhouding.
Daarom gebruiken we dan momenteel ook loodbenzine met 1% olie.

Dit weekend hou ik mij er niet mee bezig, ben op weekend bij mijn zus, zal voor ten vroegste volgende week zijn.
Benieuwd naar alle goeie info en een prettig weekend gewenst aan jullie allen!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling