Het is 19 april 2018
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: motor-leek
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 augustus 2017 
Offline
.: uit de box :.
.: uit de box :.

Geregistreerd: 30 maart 2017
Berichten: 35
Woonplaats: Eeklo
hallo
Aangezien ik nog steeds in het eerste jaar zit dat ik mijn boot heb, ben ik nog een leerling en al zeker wat de motor betreft: op dat vlak ben ik een echte leek. Ook als het over mijn auto gaat hoor :oops:
Oliepeil meten lukt nog wel :cool:

Om mijn vragen wat te illustreren, voeg ik een link bij naar enkele nuttige foto's https://flic.kr/s/aHsm1CrMEy

Er zijn volgens mij 3 batterijen aanwezig (zie foto's IMG_5208, IMG_3457 (rechts onderaan foto 2x identieke batterij)), en ook nog iets anders waarvan ik nog niet weet wat dit is (IMG_6013) ? (vraag 1)
Op de boot is een draaiknop aanwezig die op 1 of BOTH of 2 kan worden gedraaid. Mij is verteld bij de aankoop dat deze dient om resp. batterij 1 ofwel allebei ofwel batterij 2 op te laden.

Wat wordt nu opgeladen wanneer de boot aan de walstroom ligt ?
Zowel de huishoudbatterij als de batterij voor de startmotor wanneer de knop op BOTH staat? (vraag 2)
Ik dacht dat de batterij voor de startmotor sowieso altijd oplaadt door de alternator wanneer de motor draait ? (vraag 3)

Ik had graag een antwoord op mijn 3 vragen ;-) Als de bijgeleverde foto's daarvoor volstaan, natuurlijk...

Misschien zit er een absurde redenering of stelling in mijn vragen :oops: , maar zoals ik al zei, een echte leek - die er toch wel wat wil van leren !

thx

_________________
Chaparral 240 Signature ==> the Wave <==


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor-leek
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 augustus 2017 
Offline
.: baken :.
.: baken :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 5 juni 2012
Berichten: 1740
Woonplaats: Aalter
Da's een kwisvraag waar alleen op kan gegokt worden. Zonder een elektrisch schema waarop je kan zien hoe alles verbonden is kan je het met zekerheid weten. Ik raad je aan de verkoper hiervoor te contacteren.
Op het eerste zicht heb je 2 startbatterijen, één onderhoudsbatterij en een batterijlader.
Als je die 2 gelijke batterijen met de schakelaar parallel kan schakelen hoop ik idd dat die batterijen identiek zijn, anders gaat één van de 2 niet lang leven.

Zie je ergens een verbinding tussen je 2 startbatterijen en de onderhoudsbatterij (hopelijk met een klein doosje (cyrix of zo) er tussen)?
Hoe en met wat is de onderhoudsbatterij verbonden (de dikke en waarschijnlijk rode kabel)?

WAARSCHIJNLIJK worden je startbatterijen bijgeladen door de alternator van de motor naargelang je de schakelaar switcht. De onderhoudsbatterij wordt waarschijnlijk enkel geladen door de batterijlader op de foto.

3 batterijen in een boot vind ik een beetje overkill, tenzij je veel verbruikers hebt en frequent op de boot blijft wonen/slapen. Met 2 batterijen lukt het ook best.

_________________
Groeten van Johan
Aquamar Phenicusa met Mercury F150


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor-leek
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 augustus 2017 
Offline
.: baken :.
.: baken :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 5 juni 2012
Berichten: 1740
Woonplaats: Aalter
Ik wil gerust eens naar Eeklo langskomen om één en ander uit te pluizen.
Of als je vanavond gaat varen zien we elkaar misschien in de buurt van het sluis van Merendree? Mijn bootje passeert daar rond 19 à 20u wel een paar keer.

#-o Je boot ligt in Nieuwpoort ....

_________________
Groeten van Johan
Aquamar Phenicusa met Mercury F150


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor-leek
Ongelezen berichtGeplaatst: 14 maart 2018 
Offline
.: uit de box :.
.: uit de box :.

Geregistreerd: 30 maart 2017
Berichten: 35
Woonplaats: Eeklo
hallo
mocht je aanbod nog gelden: mijn boot overwintert nog een week of 2 in een hangar te Oosteeklo...

_________________
Chaparral 240 Signature ==> the Wave <==


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor-leek
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 maart 2018 
Offline
.: baken :.
.: baken :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 5 juni 2012
Berichten: 1740
Woonplaats: Aalter
Kan je hem daar op walstroom aansluiten?
Dit kan je eens proberen als je een voltmeter hebt: meet de spanning op elke batterij zonder dat de walstroom aangesloten is. Deze zal om en bij de 12V liggen voor elke batterij.
Als je de walstroom inschakelt zal waarschijnlijk de spanning op de huishoud batterij stijgen naar +/- 14V. Naargelang je de schakelaar omschakelt zou een andere of meerdere batterijen die 14V moeten krijgen.

_________________
Groeten van Johan
Aquamar Phenicusa met Mercury F150


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor-leek
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 maart 2018 
Offline
.: uit de box :.
.: uit de box :.

Geregistreerd: 30 maart 2017
Berichten: 35
Woonplaats: Eeklo
sprintje schreef:
Kan je hem daar op walstroom aansluiten?
Dit kan je eens proberen als je een voltmeter hebt: meet de spanning op elke batterij zonder dat de walstroom aangesloten is. Deze zal om en bij de 12V liggen voor elke batterij.
Als je de walstroom inschakelt zal waarschijnlijk de spanning op de huishoud batterij stijgen naar +/- 14V. Naargelang je de schakelaar omschakelt zou een andere of meerdere batterijen die 14V moeten krijgen.



Johan
ik wou dit proberen maar lukt echter niet: alle 3 de batterijen zijn plat.
Na opladen vd 2 "kleinere" blijken ze beiden nog maar tot 11 volt op te laden.

Zou u toch eens kunnen komen kijken naar de circuits aub ? Volgens mij zit daar iets grondigs mis, aangezien de batterijen slechts 2j oud zijn (volgens factuur vorige eigenaar)

_________________
Chaparral 240 Signature ==> the Wave <==


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: motor-leek
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 maart 2018 
Offline
.: baken :.
.: baken :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 5 juni 2012
Berichten: 1740
Woonplaats: Aalter
thewave schreef:
sprintje schreef:
Kan je hem daar op walstroom aansluiten?
Dit kan je eens proberen als je een voltmeter hebt: meet de spanning op elke batterij zonder dat de walstroom aangesloten is. Deze zal om en bij de 12V liggen voor elke batterij.
Als je de walstroom inschakelt zal waarschijnlijk de spanning op de huishoud batterij stijgen naar +/- 14V. Naargelang je de schakelaar omschakelt zou een andere of meerdere batterijen die 14V moeten krijgen.



Johan
ik wou dit proberen maar lukt echter niet: alle 3 de batterijen zijn plat.
Na opladen vd 2 "kleinere" blijken ze beiden nog maar tot 11 volt op te laden.

Zou u toch eens kunnen komen kijken naar de circuits aub ? Volgens mij zit daar iets grondigs mis, aangezien de batterijen slechts 2j oud zijn (volgens factuur vorige eigenaar)


Hoe dringend? Zit momenteel thuis met griep :cry:

_________________
Groeten van Johan
Aquamar Phenicusa met Mercury F150


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling