Het is 24 januari 2019

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 871 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 83, 84, 85, 86, 87, 88  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 6 februari 2017 
.: loods :.

De verwarming in de slaapkamer is bijna klaar.
Hier komt een statische radiator met thermostaat kraan die aangesloten wordt op de webasto verwarming

De radiator ophangen was makkelijker dan verwacht pas netjes boven het voeteind van het bed:
Afbeelding

Op het expantie/ontluchtings tankje was geen kijkglas voorzien.
Dit tankje wordt bovenaan in de achterwand van de kleerkast ingebouwd.
hier is het moeillijk om in het tankje te zien.

Ik had nog een peilglas van een ketel opzij liggen, met wat koppelingen is deze dan ook gemonteerd
Daar er geen aansluiting bovenaan met de tank is, heb ik geopteerd voor een kraan
die tijdens de werking gesloten is en bij stilstand kan geopend worden om het juiste peil te zien.

wat knutselen :
Afbeelding

nu nog wat slangen aansluiten en opstarten die verwarming
: joepie :

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 8 februari 2017 
.: baken :.

Dit wordt nog een luxe cruiseschip ! :smt023

Afbeelding

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 25 april 2017 

We zijn in het water en hebben al enkele dagen aan boord doorgebracht.

De nieuwe verwarming werkt prachtig, op de radiator in de slaapkamer kunnen we de thermostaat tot 6 draaien, de ervaring met 2 graden buitentemperatuur thermostaat op 2 is meer dan voldoende, op 3 is een sauna :mrgreen:

De zonnepanelen hebben nog een aanpassing nodig. op de huidige montage heb ik veel slagschaduw van de beugel en sat antenne. Heb als test 2 van de 5 panelen uitgeschakeld en ondanks deze horizontaal liggen kom ik op 92% procent opbrengst van het opgegeven vermogen :lol:

Dit betekend van 11h tot 17h een laadstroom van 9,7A op 24V
straks met 6 panelen zal dit op 19A komen wat een behoorlijjk vermogen is.

Ondertussen de verbruiken aan boord proberen in kaart te brengen.
momenteel is ons grootste verbruik afkomstig van de victron omvormer (5000VA) die een ruststroom heeft van 3A, wat een verbruik van 75Ah op 24h periode vertegenwoordigt :rolleyes:

Deze omvormer hebben we nodig daar er elektrisch gekookt wordt en voor de microgolf, doorspoel toilet, tv, sat, bose, diverse laders

De grootste verbruikers hebben we slecht enkel ogenbllikken per dag nodig. de omvormer blijft aan staan voor de kleine belasting.

Als oplossing heb ik een kleine omvormer van 150W bij Victron besteld welke continu zal aanstaan en de tv, sat, bose, diverse laders voorziet van 220v.
De zware omvormer schakelen we nog enkel in wanneer nodig.
Wat een besparing van 65AH op 24h periode kan opleveren.

Voor het comfort en altijd naar het dashbord te moeten hollen zal ik voor het toilet de grote omvormer automatisch laten aanschakelen. Wanneer je de verlichting van het toilet gebruikt gaat de afzuiging in werking met een naloop van 1 minute , op deze afzuiging een klein stuurrelais plaatsen die de omvormer zal inschakelen.

later of volgende winter, een schakelaar met controle lampje in de keuken om zo in de keuken ook de grote omvormer te kunnen bedienen.

Je kan dan de werking van de grote omvormer zie als een generator die het zware werk moet verrichten.

om de slagschaduw weg te werken ga ik een frame maken dat voor op de flybridge ligt en hoog kan geplaatst worden net als een bemini, dit ga ik proberen de komende weken nog te maken van relingbuis 25mm (nog iemand iets liggen :mrgreen: )

groetjes

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 26 april 2017 

Weer eens goed uitgedokterd met telkens pasklare oplossingen :smt023 Dit wordt echt een luxejacht die Thunderbird. Mooi zo.

Afbeelding

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 26 april 2017 

het projectje met de zonnepanelen was voor mij de eerste ervaring met zelf plaatsen van zonnepanelen
het is vrij moeilijk om de elektra verbruiken binnen de boot in kaart te brengen, je vind bij ieder apparaat wel het max opgenomen vermogen maar het verbruik hangt veel af van hoelang de toestellen moeten werken of hoe efficient ze omspringen met energie.

Had niet in de gaten dat er grote ruststromen kunnen zijn.

het wordt een leuke zomer

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 27 april 2017 

Hestia schreef:
...

:peace:

Afbeelding

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 27 april 2017 
.: vuurtoren :.
.: vuurtoren :.

sprintje schreef:
Hestia schreef:
...

:peace:

Ok dan , ik doe mee aan die leuke zomer , ...

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 15 mei 2017 

nu een 2 weken op de boot gebleven en volgende bevindingen :

* de verwarming heeft voldoende capaciteit en geeft een gezellige warmte af.
De brandstof pomp van de webasto heb ik nog moeten vervangen, deze heeft enkele jaren droog
gestaan wat funest bleek te zijn.
* de goedkope 24/12 omvormer vervangen door een victron (de goedkope had een ventilator en maakte herrie)
* de nieuwe inbouw kastjes zijn in gebruik en bevallen prima
* de zonnepanelen weken goed maar hebben last van slagschaduw van de radar beugel
zal een frame maken dat dienst kan doen als bimini en ze zo meer vooraan leggen weg van de beugel
Dit jaar enkel nog het frame, de montage voor de bimini zal pas volgend winter gedaan worden
* de lucht toeter maakt voldoende herrie

groetjes
Patrick

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 15 mei 2017 

Mooi dat het (bijna) allemaal bevalt =D>

Afbeelding

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 1 juni 2017 

De eerste evaluatie :
na de eerste 10 dagen meten en opvolgen van onze nieuwe zonne bemini (foto neergeklapt op flybridge) kunnen met een gerust hart volgende meedelen,
* de elektriciteit opbrengst per dag bij goed of gedeeltellijk bewolkt weer ligt tussen de 3,2Kwh en de 4kwh
* het array heeft een max vermogen van 600Wp echter door de horizontale montage ligt de opbrengst tussen de 350w en 475w .
* Door alle panelen in serie te plaatsen hebben we al een laadstroom vanaf 7h30 tot 8h30
kortom de walstekker was er 8 dagen uit zonder problemen
Enkel bij bewolkte dagen hebben we te weinig opbrengst
Nu nog aftasten hoe ze in de havens omgaan met eigen energie opwekking als de elektriciteit afrekening per verbruikte Kw is dan is het leuk als het een vast bedrag is per dag dan is de vraag of we een bezoekers ligplaats kunnen krijgen zonder elektriciteit

We komen bijna aan het einde van het pimpen van de Thunderbird, volgende winter nog wat kleine details en dan het jaarlijks onderhoud. Ik hoop dat we wat inspiratie kunnen geven hebben en aangetoond hebben dat je mits het nodige werk bijna iedere boot terug kan opknappen.

De lijstjes met werkzaamheden zijn dit jaar bijna afgewerkt we hebben dan ook een taxatie laten doen om zo de waarde te bepalen na al deze werken. want mocht er iets gebeuren en je bent onderverzekerd dan is het een hoop ellende.

Maandag vertekken we op verlof met ons sloepken : joepie :

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 871 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 83, 84, 85, 86, 87, 88  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]