Het is 13 november 2018

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 november 2011 
.: navigator :.

Hallo iedereen !

Hierbij een vraag ivm de trailerregelgeving in het buitenland.

Mijn trekkend voertuig mag 1600kg trekken.
In België mag ik hiermee probleemloos een 2000kg MTM trailer trekken, zolang het gewogen gewicht de 1600kg niet overschrijdt.

Mijn vraag is of dit in het buitenland (EU) ook zo is ?
Het antwoord hierop zal bepalen welk type nieuwe trailer een vriend van me zal aankopen. Dit is dus zeer belangrijk voor hem.

Kan Navis hier in de sektie "Traileren" ons hierbij helpen ?
Eventueel een internetlink naar de geldende regelgeving ?

Alvast bedankt !
T. 8-)

Profiel  

.: loods :.

Toffy schreef:
Hallo iedereen !

Hierbij een vraag ivm de trailerregelgeving in het buitenland.

Mijn trekkend voertuig mag 1600kg trekken.
In België mag ik hiermee probleemloos een 2000kg MTM trailer trekken, zolang het gewogen gewicht de 1600kg niet overschrijdt.

T. 8-)

Wie zegt dat, kan je dat bewijzen , want daar heb ik mijn twijfels over, je schrijft een trailer van twee ton in je laat hem daar ook op keuren, en denk ik niet dat je deze met je auto van 1600 kg mag trekken

Profiel  

.: vuurtoren :.
.: vuurtoren :.

wel, de regel die Toffy daar aangeeft is ALLEEN maar als je een BE rijbewijs hebt.
Volgens wat ik van de politie gehoord heb is het inderdaad zo.

Als je geen BE hebt, dat telt het trekkend vermogen van de auto boven dat van het echte gewicht van de trailer.
Klinkt misschien niet helemaal logisch maar ik heb het ook zo begrepen

Patrick

Profiel  

.: topmember :.

1. Je moet een BE rijbewijs hebben
2. je mag een lege aanhangwagen MTM 2ton trekken met die auto zolang je maar niet boven die 1600kg komt

zo heb ik mijn BE examen gedaan met een 3 ton MTM remork die leeg 1200kg woog en m'n auto mocht 1400kg trekken.

Gezien we allemaal een europees rijbewijs hebben, is dit van toepassing in alle EU landen.

Profiel  

Voorbeeld:

Mijn auto mag 1800 kg trekken en weegt 1385 kg. Doordat alleen een B rijbewijs bezit mag mijn auto maximaal 1384 kg trekken. In mijn geval heb in een 1300 kg trailer en zit ik dus veilig.

http://link.marktplaats.nl/553181070

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Profiel  

: joepie : Thanks iedereen, maar onze vraag was hoe dit in het buitenland zit.
Weet iemand bij welke instantie we daarvoor best terecht kunnen ? Iemand een internetlink ?
Alvast bedankt ! T. 8-)

Hoe het in België zit lees je hieronder, ik heb me daar ooit es mee bezig gehouden om alles op te zoeken ivm m'n eigen trailer.

1/ RIJBEWIJS :
-> zie pagina 5 van http://www.mobilit.fgov.be/data/route/ozb/03ozbn.pdf

Categorie B
- Auto met een MTM <= 3,5T en maximum 8 passagiers + bestuurder (+ aanhangwagen <=750 kg )
- Samenstel van voertuigen cat B + aanhangwagen
waarvan de MTM van het samenstel <= 3,5t EN
waarvan de MTM van de aanhangwagen <= ledige massa van het trekkende voertuig (enkele websites melden dat laatste bepaling ivm ledige massa zou komen te vervallen vanaf 2013, dit zou dus iets eenvoudiger worden)

Categorie B+E
Samenstel van voertuig cat B + aanhangwagen > 750 kg dat niet tot de categorie B behoort

2/ TECHNISCHE VEREISTEN :
De rijbewijswetgeving staat los van de technische eisen !!! Je kan dus bv. perfect in orde zijn inzake de rijbewijswetgeving, maar tegelijkertijd in overtreding zijn omdat de MTMS of de MTSM overschreden werd. Overschrijdingen worden vastgesteld aan de hand van een weging (meestal), het gaat dus om het gewicht in beladen toestand. Dit in tegenstelling tot de rijbewijswetgeving, waar het gaat om de vastliggende MTM’s of leeggewicht van trekkend voertuig en aanhangwagen. De juiste MTSM geremd en ongeremd zijn te vinden op het "Certificaat van overeenkomst" (of COC), de gewichten die daar op staan zijn bindend. Het COC stemt overeen met het PVG (proves verbaal van goedkeuring) van dat type voertuig.

Hierbij de bepalingen in artikel 21 van het technisch reglement http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /140-art21
Zeer nauwkeurig te lezen, zet u op u gemak ;-)

Profiel  

@ Miro : lijkt me goeie opmerking ivm rijbewijs.
aangezien we een Europees rijbewijs hebben ga ik er ook van uit dat de rijbewijsbepaling in gans de EU geldt. Dat stukje van de puzzel lijkt me opgelost.
Maar hoe zit het dan met die technische bepalingen ?? Ik heb ooit ergens gelezen dat dit in het buitenland (een beetje) anders was...

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 18 november 2011 

Toffy schreef:
Maar hoe zit het dan met die technische bepalingen ?? Ik heb ooit ergens gelezen dat dit in het buitenland (een beetje) anders was...

dit maakt niet uit, zolang je trailer maar in BE is ingeschreven, moet je de belgische homologatie volgen

Profiel  

Thanks, geen zorgen dus ?

Geldt dit dan ook omgekeerd ? -> In Nederland is de regelgeving omtrent trailers soepeler (ik zou moeten nazien hoe precies :-P ). Als je dan in België komt kan ik me voorstellen dat je met je Nederlandse trailer niet helemaal voldoet aan de Belgische homologatie. Als de Belgische politie je dan tegenhoudt, kan je dan problemen verwachten ?? Of zou het antwoord van hierboven : "Europees rijbewijs + Nederlands homologatie" moeten volstaan ??

Greets, T. 8-)

Profiel  

Toffy schreef:
Thanks, geen zorgen dus ?

Geldt dit dan ook omgekeerd ? -> In Nederland is de regelgeving omtrent trailers soepeler (ik zou moeten nazien hoe precies :-P ). Als je dan in België komt kan ik me voorstellen dat je met je Nederlandse trailer niet helemaal voldoet aan de Belgische homologatie. Als de Belgische politie je dan tegenhoudt, kan je dan problemen verwachten ?? Of zou het antwoord van hierboven : "Europees rijbewijs + Nederlands homologatie" moeten volstaan ??

Greets, T. 8-)

Soepeler...? In Nederland moet je complete fietsenvangers op de trailer bevestigen. En bij de kleinste gewichtsovertreding kan je het hele setje op de vluchtstrook laten staan...

http://link.marktplaats.nl/553181070

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]