Het is 20 september 2018

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 november 2011 
.: vuurtoren :.

je mag niet zo maar met een Nederlandse (nummerplaat) trailer achter je Belgische auto he. Die moet gekeurd worden en de juiste papieren krijgen, dus voldoen aan de Belgische wet als je die wil gaan gebruiken.

Voor de rest tellen de EU regels ook in Nederland

Patrick

Profiel  

.: navigator :.

Ja OK, maar zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde een Nederlandse wagen, Nederlandse trailer, Nederlandse eigenaar... bvb iemand uit de waterski-racing die voor een Belgische koers in België komt rondtoeren. -> Moet die dus enkel aan de Nederlandse homologatie voldoen ?

Met soepeler regelgeving verwarde ik mss met de veel soepeler manier om de trailer ingeschreven en gekeurd te krijgen in Nederland in vergelijking met België... Dat heb ik hier ergens gelezen. Dat ze in Nederland werkelijk zó streng zijn op die gewichtsmetingen dat ze je meteen aan de kant houden wist ik niet. Maar daar zijn fora als deze voor en ziedaar ik heb alweer bijgeleerd ;-) Wat ik ook nog weet ivm de technische regelgeving (waar het tenslotte over gaat) is dat de Nederlandse trailers extra horizontale buizen en afscherming hebben om te vermijden dat je onder de wielen zou geraken. In België hoeft dat niet. Zo kan je meteen zien of je met een Nederlandse RIBA of Belgische RIBA te maken hebt...

Greets, T. 8-)

Profiel  

Ondertussen hebben we volgende info gevonden.
Mijne maat heeft rijbewijs BE, dus geen probleem.
Greets, T. 8-)

Tot hoeveel kilo mag ik mijn aanhangwagen of caravan beladen?
De autoriteiten letten zeer streng op mogelijke overbelading van de caravan. Op uw Voertuigbewijs of op het aanvullingsblad staat precies hoeveel uw auto mag trekken. In alle gevallen geldt dit trekgewicht, en NIET de totale capaciteit van uw aanhangwagen of caravan.
Dus als er op uw Voertuigbewijs staat dat u 950 kilo mag trekken, maar de aanhangwagen / caravan kan beladen worden tot 1050 kilo, dan mag u dus slechts beladen tot 950 kilo. Van belang is tevens wat de categorie op uw rijbewijs is.
Trekgegevens op het kentekenbewijs:

Vanaf afgiftedatum 19-01-1998 staan de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs van een personenauto (geel kenteken) vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het Voertuigbewijs van een bedrijfsauto (grijs kenteken) vermeld.
Wordt een trekhaak verwijderd van een personenauto of een lichte bedrijfswagen, dan hoeft u dit niet aan de RDW te melden

Dit wordt bevestigd op verschillende websites :
http://www.jozua-aanhangwagens.nl/Page/ ... Index.html
http://www.politie.nl/gelderland-zuid/p ... ravans.asp
http://www.buitensportinstructeur.eu/su ... Itemid=123

Profiel  

.: moderator :.
.: moderator :.

miro schreef:
1. Je moet een BE rijbewijs hebben
2. je mag een lege aanhangwagen MTM 2ton trekken met die auto zolang je maar niet boven die 1600kg komt

En dan nu graag de wettekst waar dit staat? :-k
Want in de gequote Belgische tekst las ik dat nog niet.

Profiel  

Nederlandse sites?

Daar zou ik niet op vertrouwen voor Belgische voertuigen.

Patrick

Toffy schreef:
Ondertussen hebben we volgende info gevonden.
Mijne maat heeft rijbewijs BE, dus geen probleem.
Greets, T. 8-)

Tot hoeveel kilo mag ik mijn aanhangwagen of caravan beladen?
De autoriteiten letten zeer streng op mogelijke overbelading van de caravan. Op uw Voertuigbewijs of op het aanvullingsblad staat precies hoeveel uw auto mag trekken. In alle gevallen geldt dit trekgewicht, en NIET de totale capaciteit van uw aanhangwagen of caravan.
Dus als er op uw Voertuigbewijs staat dat u 950 kilo mag trekken, maar de aanhangwagen / caravan kan beladen worden tot 1050 kilo, dan mag u dus slechts beladen tot 950 kilo. Van belang is tevens wat de categorie op uw rijbewijs is.
Trekgegevens op het kentekenbewijs:

Vanaf afgiftedatum 19-01-1998 staan de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs van een personenauto (geel kenteken) vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het Voertuigbewijs van een bedrijfsauto (grijs kenteken) vermeld.
Wordt een trekhaak verwijderd van een personenauto of een lichte bedrijfswagen, dan hoeft u dit niet aan de RDW te melden

Dit wordt bevestigd op verschillende websites :
http://www.jozua-aanhangwagens.nl/Page/ ... Index.html
http://www.politie.nl/gelderland-zuid/p ... ravans.asp
http://www.buitensportinstructeur.eu/su ... Itemid=123

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]