Het is 13 november 2018
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 augustus 2012 
Offline
.: trossen los :.
.: trossen los :.

Geregistreerd: 13 juni 2010
Berichten: 23
Hoi,
Ik ben van plan om een electrische winche aan te kopen maar zie door het bos de bomen niet meer.
Hoe kan ik weten welke sterkte ik moet hebben.Er is een verschil tussen een gewicht van rollend materiaal als dat van een gewicht dat moet opgehesen worden.
Mijn boot weegt 1600 kg en is 6 m lang.Op sommige (steile)trailerhellingen zorgt dat voor serieus draaiwerk met de manuele winch.
Iemand ervaring met dit model?

https://www.koopgoedkoop.nl/catalog/pro ... fAodjzMA5A

Lijkt mij een sterk model voor een redelijke prijs.

Graag uw suggesties en ervaringen

Marnix

_________________
La Dolce Far Niente


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 augustus 2012 
Offline
.: uit de box :.
.: uit de box :.

Geregistreerd: 8 juni 2009
Berichten: 33
Woonplaats: Schilde
Ik ben meer voor een lint dan voor een stalen kabel.
Lint rolt makkelijker op en is 100x veiliger.


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 augustus 2012 
Offline
.: vuurtoren :.
.: vuurtoren :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 oktober 2007
Berichten: 2067
Woonplaats: Moortsele
Kurt schreef:
Ik ben meer voor een lint dan voor een stalen kabel.
Lint rolt makkelijker op en is 100x veiliger.


Daar geef ik je groot gelijk in . Staalkabel is onbetrouwbaar , gevaarlijk en onhandig . Heb dit in het begin van mijn vaarperikelen mogen ondervinden .

Een lint , op al die tijd nog nooit geen problemen gehad

_________________
Afbeelding
Life is not a destination, it is a journey...


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 augustus 2012 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9182
Woonplaats: regio gent
Ik deel jullie wantrouwen tov zo staalkabel, maar op dat type electrische winch heb ik nog nooit een band gezien.
't Is altijd touw of kabel. Peter schreef laatst iets over een carbontouw ofzo.
Maar een band op zo een "bumperlier". :-k

Op onderstaande type zal het wel kunnen:
http://www.amtrading.nu/KDJ%202500%20G%2012%20Volt%20Bootlier.html

(daarmee zeg ik niet dat dit type lieren beter is hé, enkel dat dit type lier wel een band zal aanvaarden waar ik vermoed dat dit op zo een bumperlier niet kan)

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 augustus 2012 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 10290
met zo een zware lier kun je geen band gebruiken, deze trekt helemaal in elkaar op de spoel, dan is een goede staal kabel met draadkern zeker zo goed, echter de grote fout die mensen maken is de draad niet goed geleiden, en dan gaan deze over elkaar trekt kinken in de draad en breekt daarop.

een winch met een juist opgeleide kabel is machtig mooi en super betrouwbaar. :smt023

_________________
Vriendelijke groet Ron.
Osprey lynx 26 met optimax 225.
Afbeelding Afbeelding
Later als ik groot ben wil ik ook een boot


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 augustus 2012 
Offline
.: trossen los :.
.: trossen los :.

Geregistreerd: 13 juni 2010
Berichten: 23
Dat van een lint ipv een kabel begrijp ik (als de kabel zou verslijten kan ik deze vervangen door een riem) :smt023
Maar wat zou de trekkracht minimaal moeten zijn om probleemloos de boot te traileren?
Iemand daar ervaring mee of beter nog wie heeft een lier die hij mij kan aanbevelen. :welgekomen:

_________________
La Dolce Far Niente


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 augustus 2012 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 5647
die winch die je voorstelt doet me denken aan een "Superwinch"
dit zijn goeie winchen en worden ook veel in off road gebruikt
echter als je hiermee 5 keer na elkaar gaat winchen, wat je met een boot traileren gelukkig niet doet, gaat ie langzamer gaan door de warmte
voor een 1600kg boot heb je niet echt meer nodig


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 1 september 2012 
Offline
.: schipper :.
.: schipper :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2012
Berichten: 423
Woonplaats: Schilde
Als je een winch van dit type neemt zou ik er vooral op letten dat dit een gesealde winch is m.a.w dat het elektris gedeelte waterdicht afgesloten is d.m.v. pakkingen en voor zover ik weet is dit bij de winch die je toont niet het geval.
Ik heb volgens mij dezelfde op men 4x4 gehad en deze was stuk voor dat ze de eerste maal gebruikt werd doordat er water in de elektrische motor was geraakt.
Dit is een winch van chineese makelij die hier onder zeer veel verschillende namen verkocht word en zolang deze mooi droog blijft(ook niet teveel regen) werken deze best goed(heb iemand er een nissan patrol mee aan een dikke tak zien ophijsen)maar in een vochtige omgeving zijn ze direct stuk.

En wat die staalkabel betreft,bij goed gebruik en onderhoud zijn de risico's best klein,MAAR een kevlar touw werkt veel pretiger,roest niet,is veel veilger en veel minder zwaar.
Het enige nadeel van een kevlar touw t.o.v. een staalkabel is denk ik de prijs.

Je kan ook hier eens kijken http://www.4x4sintannaland.nl/index.php?page=Doc377 op de bovenste foto zie je een voorbeeld van de winchtouw,ik heb in het vereleden een snorkel gekocht bij die mensen en ze gaven een zeer goede uitleg over de pro's en contra's van hun verschillende winchen.

De beste winchen zijn volgens mij WARN winchen maar de prijs is spijtig genoeg ook naargelang.

_________________
Groeten Peter

omdat ze men schoenen vaak overzetboten noemen heb ik nu een echt bootje gekocht


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 4 september 2012 
Offline
.: founder :.
.: founder :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2007
Berichten: 6849
Woonplaats: Berchem (Antwerpen)
Goeie info, Peter! We worden er weer wat wijzer van =D>

_________________
CU
Karel
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 4 september 2012 
dyneema==> sterker dan staal, ook veiliger en niet de nadelen van een staal draad
van winchen heb ik geen kaas gegeten, dus dan zwijg ik!!!

echter een goede handwinch met twee snelheden, dat gaat ook nog maar ik weet het als je na een tocht zoals een oversteek ook nog eens mag manueel winchen das soms te veel van het goede!!!


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling