Het is 20 september 2018
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 5 augustus 2015 
Offline
.: uit de box :.
.: uit de box :.

Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 35
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Op 5 jaar tijd heb ik al 3 maal de lagers van mijn trailer moeten laten veranderen. Is dit normaal?
Ik verklaar mij nader:
Toen ik de combinatie (boot + trailer) in 2010 had aangekocht heb ik uit voorzorg de lagers laten vernieuwen omdat het een 2de hands was en de vorige eigenaar zo eerlijk was om te zeggen dat hij ze nooit had laten veranderen. (de combi was toen 5 jaar oud en de vorige eigenaar ging jaarlijks naar Italië of Spanje)
In 2013 (na ±5000km op de weg) heb ik noodgedwongen de lagers moeten laten veranderen omdat er ééntje was overhit (maar niet was vastgelopen).
Nu, in aug 2015, was er tijdens de verplaatsing naar onze vakantiebestemming in Frankrijk opnieuw een lager gebroken (na ±4000km op de weg). Gelukkig waren we op een paar kilometer van onze eindbestemming en kon de trailer veilig geparkeerd worden. Na enig zoekwerk vonden we toch een specialist ter zake die na bestelling van de nodige wisselstukken de gebroken lager kon vervangen. (In Frankrijk wil en mag niet zomaar iedereen aan trailers werken, blijkbaar moet je hiervoor in Frankrijk een vergunning hebben) Uit voorzorg zijn alle lagers vervangen. Hij raadde ook aan om in de nabije toekomst de assen volledig te vernieuwen omdat er toch enige tekenen van slijtage zichtbaar waren.

Volgens de technieker was het niet echt abnormaal dat de lagers stuk gaan aangezien wij toch wel veel kilometers doen met de trailer. De lagers krijgen dikwijls stevige schokken te verwerken omdat de trailer weinig of niet afgeveerd is en elke oneffenheid in het wegdek wordt alzo doorgegeven naar de as en de lagers. Bovendien worden ze gebruikt in vochtige omgevingen en dat is nooit goed.
Op mijn vraag of dit typisch een Satellite-probleem was wou hij niet rechtstreeks antwoorden. Hij zei wel dat het verhoudingsgewijs meer voorkomt bij Satellite trailers maar deze zijn dan ook de meest verkochte in Frankrijk.

Mijn vragen nu:
1° Zijn er hier forummers die dezelfde problemen hebben op een Satellite-trailer (of een andere)
2° Er bestaan trailers waarvan je de assen kan spoelen na gebruik. Zijn deze dan beter? Uiteindelijk krijgen die lagers toch ook schokken te verwerken?

_________________
Vaar nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 6 augustus 2015 
Offline
.: baken :.
.: baken :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 5 juni 2012
Berichten: 1756
Woonplaats: Aalter
Ik verving de lagers van mijn vorige trailer elke winter. Er was wel altijd eentje die kraakte, niet soepel ronddraaide, roestig was, ... . Ze kostten dan ook niet zoveel en vervangen ging vlot.
Volgens de ene trailerboer moet je de ruimte rond de lagers volproppen met vet zodat het water er niet bij kan. Volgens de andere moet je juist zo weinig mogelijk vet gebruiken zodat het water weg kan en de lager kan koelen. Beide methodes getest zonder echt veel verschil.

Ik heb de lagers van mijn huidige RD-trailer enkele weken terug (net voor een reisje Z-Frankrijk) gecontroleerd en die waren allemaal prima. Dit zijn Knott assen met 'waterdichte' lagers.

Als je regelmatig op zout water trailert zonder de lagers en remmen onmiddellijk te spoelen gaan je lagers (en remmen) sneller slijten. Spoelen of traileren zonder je assen onder water te rijden helpt.

Oa hier op ons zusterforum vind je een goede omschrijving hoe zo'n spoelsysteem te installeren ...
http://www.sportbotenforum.nl/topic/421 ... ent-113482

Succes ! :smt023

_________________
Groeten van Johan
Aquamar Phenicusa met Mercury F150


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 9 augustus 2015 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 9 augustus 2009
Berichten: 850
Ik veronderstel dat je in zout water trailert?

Ik trailer enkel in zoet water, en heb nog maar weinig hinder ondervonden aan mijn lagers (Riba-trailer).
Al twee keer naar Kroatië getuft zonder problemen.
Als je niet in het zout water komt, dan lijkt 3 keer op 5 jaar me wel veel.
Ondanks dat je veel kilometers doet. Wat zegt de fabrikant hierover?

_________________
Maxum 19sport 4.3MPI


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 23 augustus 2015 
Offline
.: uit de box :.
.: uit de box :.

Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 35
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Traileren zonder dat de assen in het water komen is niet altijd mogelijk … heb al meegemaakt als je aan de kust trailert dat een golfslag voldoende kan zijn om de assen onder water te zetten. Ook het opkomend tij gaat op sommige plaatsen zeer snel (bvb Franse Atlantische kust). Onlangs nog meegemaakt dat een jetskier zonodig een beetje golfjes moest maken vlakbij de trailerhelling in afwachting dat hij kon traileren … was zijn beste dag niet want de havenmeester was in de buurt!
Topic bij zusterforum is voor een geremde trailer … ik heb een ongeremde, is dus niet van toepassing.

Trailer eigenlijk zelden in zout water … dit jaar 1 keer in en 1 keer uit … telkens assen en dergelijke goed afgespoeld. Vorig jaar geen enkele keer in zout water getrailerd.

_________________
Vaar nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling