Het is 20 september 2018

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 3 juli 2012 
.: trossen los :.

Onlangs heb ik voor een prijsje een Yamaha 9.5 pk 2-takt buitenboord op de kop getikt. De motor loopt prima, maar het vermogen is er niet. Met hetzelfde bootje haalt hij amper dezelfde snelheid als mijn 2pk motor.. Ik had wel verwacht dat er voor die prijs wat werk aan was, daar ben ik dus nu mee bezig :-) Ik ben stuk voor stuk aan het checken wat er mis mee kan zijn.

De brandstoftoevoer lijkt me goed te zijn want de motor sputtert niet. Ik heb het filtertje al es open gedaan, ziet er proper en prima uit. Het membraanpompje en de carburator daar blijf ik af wegens geen verstand van.

Ik heb beide bougies er es uit gehaald, één ervan stond nat. Afstand gechecked, ze staan op .40mm wat me ok lijkt. Ontsteking nagekeken door de bougie tegen het chassis te houden en de motor aan te trekken, aha, één bougie geeft geen ontsteking. Als de motor op één been draait kan dat wel es de oorzaak van het vermogensverlies zijn. Na het demonteren van de inrichting om de motor in gang te trekken kan je het vliegwiel met daarin de ontsteking zien. Beide spoeltjes gemeten, allebei een paar milliohm dus die liggen niet in kortsluiting of los. Vise platinées afgesteld op .40mm. Ze gaan mooi open en toe, ohmse meting bevestgd dit. De spanning gemeten die in de primaire kant van de bobines gaat bij aantrekken, rond de 300mV voor beide bobines. Dit had ik hoger verwacht maar kom, ze zijn wel gelijk en één ervan geeft ontsteking dus dat moet goed zijn. De bobines losgekoppeld en de weerstand gemeten:
Bobine 1: primair 2,4 Ohm, secundair 6,00 kOhm
Bobine 2: primair 1,8 Ohm, secundair 6,09 kOhm

Geen van beide wikkelingen ligt dus in kortsluiting of is onderbroken. De spanning gemeten bij aantrekken op de klem waar je de bougies in steekt: rond de 600V (grof geschat want gemeten met een digitale multimeter die daarvoor niet geschikt is). Bougies verwisseld, diegene die ervoor geen ontsteking gaf geeft nu ontsteking, dus aan de bougies ligt het ook niet. Ontstekingsdraad van de bobines gewisseld (aansturing primaire kant): nog steeds één die ontsteekt en één niet.

Mijn vermoeden is dat één van de bobines slecht is. Eén bobine geeft ontsteking, ook als ik de aansluitdraad primair verwissel met de andere bobine, dus volgens mij moet het systeem spoeltjes - vis platinées - condensator - aansluitdraad goed zijn voor beide cylinders. De andere bobine geeft geen ontsteking, ook niet als ik de bougie van de andere cylinder gebruik.

Maar wel gek dat de ohmse meting lijkt aan te geven dat de bobines wel goed zijn? Iemand ideeën over wat het kan zijn of hoe ik verder kan testen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PS: mijn motor lijkt verdacht veel op deze uit een andere thread (http://www.navis.be/forum3/viewtopic.php?f=81&t=2088&start=20), de bobines zien er hetzelfde model uit. 't Is de bovenste die ik verdenk. Het rode cirkeltje staat zelfs bijna juist :-)
Afbeelding

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 3 juli 2012 
.: vuurtoren :.
.: vuurtoren :.

Als ik je uitleg goed gelezen heb , dan kom ik ook tot die conclusie .

;-) ;-)

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 4 juli 2012 

Iemand een idee waar ik een reserve-bobijn kan vinden voor een Yamaha? Typenummer is CM61-23 ("Made in Japan"). Als ik zo op internet zoek dan lijkt deze bobine in nog merken in gebruik te zijn, oa. Mercury.

Afbeelding

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 4 juli 2012 
.: schipper :.

Je kan eens horen bij http://www.nionwatersport.nl dit is wel in nederland(iets boven Breda) maar hij kan het mischien opsturen.
Hij is merkverdeler van yamaha en mercury en hij heeft ook redelijk wat tweedehands onderdelen.
Ik heb er pas nog een 2dehands bobijn voor men motor gekocht.
Super goede service en mooie prijzen. :smt023

omdat ze men schoenen vaak overzetboten noemen heb ik nu een echt bootje gekocht

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 5 juli 2012 

Ik heb nog twee Mercury wrakken liggen, één van rond de 7.5pk en één van 10pk.
Volgende week woensdag (motoren liggen bij mijn ouders thuis) wil ik wel eens voor je kijken welke bobines erop zitten.

Als het dezelfde zijn dan moogde heel de motor meenemen, dan hoef ik de bobines er niet afschroeven. :smt003

Quicksilver 380HD-XS / Mercury 30hp
Afbeelding

Profiel  

Desmo schreef:
Ik heb nog twee Mercury wrakken liggen, één van rond de 7.5pk en één van 10pk. Volgende week woensdag (motoren liggen bij mijn ouders thuis) wil ik wel eens voor je kijken welke bobines erop zitten.
Amai daar zou ik wel serieus mee geholpen zijn! Ik ben al aan 't rondbellen geweest maar voorlopig nog niet veel succes gehad. Eéntje kon ze bestellen maar dan ging het wel over de 200€ kosten...

Profiel  

Ik heb trouwens vannacht bedacht hoe het kan dat de bobijn dezelfde weerstand meet als de andere en toch kapot is: hij slaat waarschijnlijk intern door. Dat valt te testen met een megger maar die heb ik niet. "t Zal gewoon vervangen worden.

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 14 juli 2012 

Deze ochtend eens gaan kijken, zijn volledig andere coils. Kan je helaas niet helpen... #-o

Quicksilver 380HD-XS / Mercury 30hp
Afbeelding

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 18 juli 2012 

't Was dus inderdaad de bobine. Ik heb een vervanger gevonden, 't is een CM61-26 maar hij ziet er identiek uit en geeft wel ontsteking, dus het probleem zou opgelost moeten zijn. Vandaag is het familiedag maar zo gauw als ik kan wil ik de motor terug in mekaar zetten en uitproberen...

Profiel  

Ongelezen berichtGeplaatst: 18 juli 2012 

Desmo schreef:
Deze ochtend eens gaan kijken, zijn volledig andere coils. Kan je helaas niet helpen... #-o
Geen probleem, ik heb een waardige vervanger gevonden, toch heel hard bedankt voor de moeite, 't geapprecieerd!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]