Het is 20 september 2018
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 december 2009 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 511
Woonplaats: Bilzen
Hier wat vooraf ging, dit heb ik gekopieerd uit een andere post hier op het forum:


deze zomer in Kroatie is het begonnen,
bij vertrek met koude motor, duurde het altijd 15 a 25 seconden voorda één van de motoren op toeren kwam de turbo van één motor kwam iets trager op gang,
dit was meestal alleen smorgens, de rest van de dag geen probleem

daarna terug in Belgie, in augustus is boot binnen geweest voor een Volvo terugroep actie (iets met de computer) en toen hebben ze ernaar gekeken,
daarna in Cassis frankrijk opnieuw smorgens een beetje problemen met één motor, (kwam een beetje trager op toeren)

3 weken geleden boot binnengedaan voor dit probleem, en tegelijk voor jaarlijks winter onderhoud,
volgens volvo was het een probleem met een turbo, één turbo aan één motor hebben ze vervangen.
en er zaten te fijne mazoutfilters in; 2µ ipv 10µ

gisteren ochtent vroeg bij Volvo in Apen boot opgepikt
alles goed tot na eerste duik, wilde boot in de haven opnieuw starten 5 minuten na aankomst, één motor wil niet starten, totdat we zeer lang pompen op ontluchter en dan start hij.
namiddag trip naar Anna jacoba geen probleem, als we terug komen,
als ik gas terug neem, aan de ingang van de haven,
alarm lampje en message op display"brandstof probleem"
na afzetten en terug aanzetten, motor start maar storing blijft.
s'avonds boot terug afgezet bij Volvo zodat ze er morgen kunnen naar kijken.
Boot is nog onder garantie tot mei volgend jaar



Diagnose bij Volvo, mazout leiding zuigt lucht, en ze hebben de afsluitkraantjes van beide leidingen, en een stuk slang vervangen.

ik dacht dat ze nu echt het probleemopgelost hadden, maar heb de boot niet meer langdurig getest voor de kersttocht "STOM STOM STOM"
wel even op de trailer (met mufs)

tijdens de kersttocht:

bij vertrek alles ok, geen enkel probleem,

na 2minuten op kruissnelheid gevaren: orange alarm lampje en melding "brandstof probleem

na 5 minuten, rood alarm lampje, "brandstof probleem" en motor valt terug op 50% vermogen (een soort veilige thuiskomst mode)

dus we hebben bijna de volledige eerste helft gevaren met
één motor 3500 RPM en één motor op 2000 RPM
(max RPM=4000)

onderweg een aantal keren de tweede motor aan en uitgezet (om te resetten ?) maar dat hielp niks.

na de stop, motoren afgekoeld, motor met probleem wil niet meer starten,
dus we zijn op één motor helft van de kersttocht terug gevaren, snelheid 12kn

op de terugweg naar huis, technieker van Volvo op GSM gebeld, en boot afgezet bij Volvo, morgen gaan ze er naar kijken,

meer info volgt van zodra ik iets weet....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: vraagje ivbm met tank(s)
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 december 2009 
Offline
.: vuurtoren :.
.: vuurtoren :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 oktober 2007
Berichten: 2067
Woonplaats: Moortsele
Bart , een vraagje , heb je een gemeenschappelijke brandstoftank , of 1 per motor ( dus 2 tanks ) ???

We hebben ooit ens een probleem gehad met een bestelwagen ( ander merk dan volvo wel ) en het probleem zat hem in de tank , teveel vreemde stoffen in de tank , mazout was vervuild , zat ook water in.

het effect was zoals jij het beschrijft , waarschuwingen , slecht draaien , uitvallen .

hopelijk vinden ze snel de oplossing
;-) ;-) ;-) ;-)

_________________
Afbeelding
Life is not a destination, it is a journey...


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 december 2009 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 511
Woonplaats: Bilzen
Pascal schreef:
Bart , een vraagje , heb je een gemeenschappelijke brandstoftank , of 1 per motor ( dus 2 tanks ) ???

We hebben ooit ens een probleem gehad met een bestelwagen ( ander merk dan volvo wel ) en het probleem zat hem in de tank , teveel vreemde stoffen in de tank , mazout was vervuild , zat ook water in.

het effect was zoals jij het beschrijft , waarschuwingen , slecht draaien , uitvallen .

hopelijk vinden ze snel de oplossing
;-) ;-) ;-) ;-)


Pascal, goei vraag,
wij hebben maar één brandstoftank,
ik ben vrij zeker dat het niet aan de kwaliteit van de mazout ligt,
omdat:
1) die andere motor nog nooit een probleem gehad heeft,
2) ik de tank dikwijls bijna leeg vaar (of soms leeg pomp) om minder gewicht tijdens lang transport
dus de mazout die erin zit is nooit oud.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: leidingen
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 december 2009 
Offline
.: moderator :.
.: moderator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 9182
Woonplaats: regio gent
Dat zijn geen flexibele brandstofleidingen zeker dat je hebt?
(om van leidingen te switchen als test, mocht het zich in de toekomst toch nog voordoen)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: lucht
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 december 2009 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 10290
Bart dit probleem heeft zicht pas later voorgedaan, je zou dus denken dat er A ergens een afzetting in de slangen zit dus een verstopping,
B ergens een hee klein gaatje in de slagen zit en er lucht aan wordt gezogen. :-k


Ook een heel belangrijke, ook uit ervaring, als iemand een keer de boel schoon heeft gemaakt of wat dan ook en er is bv een stukje kit ( noooooooit gebruiken in brandstofststemen) los geraakt , dat zoiets voor je aanzuiging komt en als je gaat testen het weer weg is, markm heeft zoiets gehad met een stukje doek, ook jaren aan het zoeken geweest. ](*,)

_________________
Vriendelijke groet Ron.
Osprey lynx 26 met optimax 225.
Afbeelding Afbeelding
Later als ik groot ben wil ik ook een boot


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 december 2009 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 511
Woonplaats: Bilzen
Rudy,

het zijn rubber slangen, maar ze zijn juist op maat, dus niet lang genoeg om te wisselen,
maar ik zou eventueel kunnen overwegen om er langer stukken tussen te zetten voor in de toekomst,

Ron,

het stuk slang en de afsluitkraan die vervangen werd, zat nog "voor" de mazoutfilter, dus eventuele onzuiverheden zouden toch in de filter beland zijn,

Ik heb echt het gevoel dat er iets scheelt aan de brandstofpomp van die motor,
boot is nu bij Volvo, maar anders zou ik het eerder advies van Steven hier volgen, nl brandstofpomp van beide motoren eens wisselen,

tbc

bedankt voor de reacties


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: onzuiverheden
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 december 2009 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 10290
Dat wel bart, maar ik doelde eigenlijk op een stukje vuil wat als klepje gaat werken, dus wat vast zit en af en toe de brandstoftoevoer afsluit.

Die grap had mark m nl met zijn boot en dan zoek je je ook scheel,

Maar bart jou boot is toch pas geleden weg geweest hiervoor, dan testen ze toch als eerste de brandstof pomp of ben ik nou gek. :shock:

Daarna alle systemen die ervoor zitten ?

Hiervanuit gaande kwam ik met dat vuilklepje. O:) de rest leek mij al getest


Neem eens een jerrycan met een paar liter diesel mee hang de slang erin en gaan met dat ding, dan sluit je alles voor de rest uit.

Wel ff net voor de pomp de slang erin eej . :mrgreen:

_________________
Vriendelijke groet Ron.
Osprey lynx 26 met optimax 225.
Afbeelding Afbeelding
Later als ik groot ben wil ik ook een boot


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: onzuiverheden
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 december 2009 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 511
Woonplaats: Bilzen
Neanderthaler schreef:
Dat wel bart, maar ik doelde eigenlijk op een stukje vuil wat als klepje gaat werken, dus wat vast zit en af en toe de brandstoftoevoer afsluit.

:



ja dat zou wel kunnen

Neanderthaler schreef:
,

Maar bart jou boot is toch pas geleden weg geweest hiervoor, dan testen ze toch als eerste de brandstof pomp

:


ja dat dacht ik ook,
blijkbaar hebben ze niet langdurig en niet op belasting getest (boot stond op de trailer)


Neanderthaler schreef:
,

of ben ik nou gek.

:


dat heb ik niet gezegd, maar dat zou wel kunnen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: onzuiverheden
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 december 2009 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 10290
BartW schreef:
Neanderthaler schreef:
uot;],

of ben ik nou gek.

:


dat heb ik niet gezegd, maar dat zou wel kunnen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ;-)


Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. :mrgreen: :mrgreen:


Maar je kun een moter nooooit aan de slang op vollast testen, zal toch in het water moeten gebeuren, desnoods met ze kop tegen de kant aan, al komt hij dan weer niet op toeren. :-k


Ik zou ( maar wie ben ik :mrgreen: ) even de slang net voor de pomp eraf halen stuk slang in een grote jerrycan hangen en gas erop met dat ding, dan sluit je alles voor de brandstof pomp uit en kun je serieus gaan zoeken.


Dit is een gruwelijk irritant iets als je niet van je set op aan kan.

_________________
Vriendelijke groet Ron.
Osprey lynx 26 met optimax 225.
Afbeelding Afbeelding
Later als ik groot ben wil ik ook een boot


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 december 2009 
Offline
.: loods :.
.: loods :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 511
Woonplaats: Bilzen
juist telefoon gehad van Volvo,

korte omschrijving van het probleem:

sensor van de brandstofdruk in common rail gaf storing of was defect,
daardoor is druk in common rail zeer hoog opgelopen,
zodat mechanisch overdrukventiel in werking trad,
door die hoge druk is de zitting van dat ventiel ook beschadigd,

sensor en ventiel worden onder garantie vervangen,

mischien had het vorige probleem (lucht in de leiding) hiermee te maken, of was dat de oorzaak, misschien niet,
storing met die sensor is al ooit voorgevallen met andere D3's,


zolang de opvolging door Volvo kordaat en correct verloopt ben ik tevreden, en kan ik ermee leven,

aja,
aangezien het deze week moeilijk is om onderdelen tijdig te bekomen, zal de boot dus pas volgende week klaar geraken (hopelijk),
dus aanstaande zondag kan ik nog niet gaan test varen ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling