Het is 23 september 2018
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 oktober 2011 
Offline
.: aan boord :.
.: aan boord :.

Geregistreerd: 19 februari 2011
Berichten: 10
met het oog op een nieuwe boot waar een evinrude e-tec opstaat vroeg ik mij af of iemand zijn ervaringen wilt delen ivm deze soort motoren.
- hoe ligt het verbruik van deze motoren. kan je dit vergelijken met de hedendaagse 4 takt modellen of zijn ze toch dorstiger?
- de motoren zouden in dezelfde pk klasse krachtiger zijn dan hun 4 takt tegenhangers?

mvg


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 oktober 2011 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 5647
de nieuwste generatie e-tec motoren zijn zeker goed
het blijft uiteraard een 2 takt motor - je moet weliswaar zelf geen olie gaan mengen met benzine, maar toch aandacht besteden aan het vullen van jouw olie reservoir, want deze mixt namelijk zelf
in tegenstelling tot de optimax versie van Mercury, is de mengolie stukken goedkoper dan de DFI olie
onderin zal deze meer kracht hebben dan 4 takt, hoewel dit met de nieuwe 4 takten ook een argument minder is
je zal sowieso iets meer lawaai "hinder" hebben dan een 4 takt
daarnaast win je wel een pak in gewicht, doorgaands is een 2 takt stukken lichter dan 4 takt in hetzelfde PKs
evinrude is van de BRP groep waar ook Johnson gemaakt wordt

eind de jaren 90 had evinrude een slechte naam met hun FICHT modellen, maar deze zijn intussen uit de handel en hebben een volwaardige E-TEC op de markt gebracht

ik vind dat je ze nog steeds weinig ziet maar dat bepaalt vraag en aanbod natuurlijk


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 oktober 2011 
Offline
.: vuurtoren :.
.: vuurtoren :.

Geregistreerd: 3 mei 2010
Berichten: 2178
Woonplaats: Ternat
Ik had een nieuwe Yamaha 115 4-takt (2009), en daarna een nieuwe Mercury Optimax 125 2-takt (2011).
Die beide kan ik vergelijken:

- de 2-takt verbruikt niet meer dan de 4-takt.
- de 2-takt trekt krachtiger op.
- zodra je gas geeft produceren beide motoren eenzelfde geluidsniveau. Enkel in ralenti was de 4-takt veel stiller.
- de 2-takt is geen traagvaart-motor: je kan die geen hele dag laten pruttelen in een sloot. Je moet af en toe GAS geven (wat best aangenaam is).
- de 2-takt weegt gevoelig minder dan de 4-takt.

Ziezo, maar daarmee is je vraag over de e-tec niet beantwoord.

_________________
Groeten van Wandelaar, Osprey Eagle.


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 oktober 2011 
Offline
.: topmember :.
.: topmember :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 5647
Wandelaar schreef:
zodra je gas geeft produceren beide motoren eenzelfde geluidsniveau. Enkel in ralenti was de 4-takt veel stiller.

met deze quote kan ik niet akkoord gaan, althans niet voor geluidsverschil 2 takt / 4 takt bij Mercury

voorheen had ik een optimax 200 - in WOT moest je effectief schreeuwen tegen elkaar, wat een herrie
nu een verado 275 - in WOT maakt deze ook een lawaai maar het schreeuwen blijft uit - je hoeft enkel een toontje hoger te zingen :smt040

de rest sta ik jou bij :prayer:


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 oktober 2011 
hi

Ik had (heb) een polyster boot (te koop) met 175etec achter zijn kont. Nu vaar ik met een rib met 140pk suz.

ik kan beamen wat Wandelaar zegt. lichter dan een 4takt, veeeel meer kracht, iets luider (maar een zeer aangenaam v6 gebrom) in neutraal, geen verschil WOT (ook Miro heeft gelijk de optimax maakt wel veel lawaai), minder onderhoudskosten (geen oliewissel en minder vervangen avn ontstekingskaarsen), je moet wel je olievat in het oog houden (en gebruik aub FD100) maar de motor valt in alarmfase (je kan dus nog verder) indien geen olie meer aanwezig.
Als je traagt vaart gedurende lange tijd dan kan je met de gasklep (een soort choke) de motor meer toeren laten maken om de rookkanalen te ledigen.
Winterklaar maken (meer smering in de cilinders) is ook een simpele handeling.
kortom ik vind dit een prachtmotor en het verbruik hangt eigenlijk af van de pk's die je achter je boot hangt (te weinig pk en je motor moet harder w<erken en dus ook meer verbruik) bv ik verbruikte met die 175 etec achter een 6.20 evenveel als een collega met een rib van 5.90 met 90pk Honda.
waarom zie je er minder? destijds de dollarkoers en kijk ook eens rond naar officiële dealers van Evinrude ( en das echt een must want laat er niet aan klooien door een niet gecertifieerde kerel): veel zijn er niet en dan moet je er ook een vinden die nog van zijn woord is. enfin ik ken er ééntje die echt goed is. En dan ook het feit dat ze (te) lang hebben gewacht met de elektronische gas bij de grotere blokken.

Dus een motor waar je echt een adrenalinestoot van kan verwachten zeker in de lagere toeren, veel kracht, sneller in plane. ik moet wel zeggen dan de 175etec een zescilinder is en de huidige 4takt suz een viercilinder maar het verschil is dacht én nacht, dat is wel wat ik je kan zeggen. by the way er mocht maar 150 pk achter de rib, anders was de 175 zeker overgezet.

Als dit je verder kan helpen of geruststellen...... : powerboat :


Omhoog
  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 september 2013 
Offline
.: schipper :.
.: schipper :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2013
Berichten: 286
Woonplaats: Noordrand Brussel
Bedankt voor jullie inbreng in dit topic. Omwille van problemen met mijn huidige 60pk VRO, helaas, (zie viewtopic.php?f=87&t=2227&p=63069#p63069) zal ik ook moeten uitkijken naar een nieuw model en de ETEC serie lijkt me wel geschikt. Even een prijsaanvraag bij een dealer doen.

_________________
YAM 480R - Evinrude E-Tec 50pk - B 53357
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling