Het is 24 september 2018
  

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 september 2014 
Offline
.: nieuw :.
.: nieuw :.

Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 1
Iemand raad bij volgend probleem?

Vetus-Deutz motor DT43 verliest koelvloeistof op een voor mij onverklaarbare manier.

Bij normaal toerental (ca 1900rpm) blijft alles normaal. Wanneer sneller wordt gevaren (ca 2200 rpm) dan verdwijnt koelvloeistof uit de expansietank. Het eigenaardige is dat dit niet tijdens het varen gebeurd maar meestal pas nadat de motor volledig is afgekoeld.
Op zaterdag gaan we varen, bij aankomst koelvloeistof ok, op maandag verlaten we de boot, koelvloeistof nog steeds ok, het volgende weekend komen we aan boord en de expansietank is leeg. In het ergste geval moet ik anderhalve liter koelvloeistof bijvullen.

De bilge blijft droog, en rond de motor en leidingen zijn geen lekkages zichtbaar, noch tijdens het varen, noch achteraf.
Ik heb reeds de warmtewisselaar gedemonteerd en ook daar lijkt alles normaal te zijn. Een druktest gedaan met 3,5bar en geen drukverlies of lekkage aan de warmtewisselaar.

Motorolie gecontroleerd (ivm koppakking). De olie is "zuiver" (bruin/zwart), dus geen tekenen van water bij de olie, geen melkachtige afzetting en het oliepeil is normaal.
Bij draaiende motor is ook geen sprake van abnormale rookontwikkeling. Het is een natte uitlaat die deels onder de waterlijn zit. De uitlaatgassen zelf zijn nauwelijks op te merken.
De motor heeft nu 980 draaiuren op de teller.

Ik dacht zo ongeveer dat ik al het mogelijke heb gecontroleerd, misschien zie ik iets over het hoofd?

grts,
Ronn


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 september 2014 
Offline
.: schipper :.
.: schipper :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 november 2009
Berichten: 219
Woonplaats: Gent (City)
Hoi Ronn,

heb even je vaststellingen aandachtig gelezen, dit is al een vergevorderd onderzoek dat je op je eentje deed ! :smt023

Dit lijkt mij géén probleem meer voor "niet" specialisten !

Die koelvloeistof moet ergens zitten, anderhalve liter is niet niks hé ?

Ik vrees dat iedereen hier die dit leest, zijn haar staat te krabben met dit vreemd fenomeen....?


Grtz,

Vsop


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 september 2014 
Offline
.: navigator :.
.: navigator :.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 december 2009
Berichten: 83
Woonplaats: beveren
als het de cilinderkop pakking is zou de temperatuur hoger zijn en zou je luchtbelletjes moeten zien verschijnen in het expansievat. Als je zegt dat het water pas extreem daalt als de motor stilstaat is dat vermoedelijk stoom dat terug water wordt. Daarom denk ik in de richting van de cilinderkop-pakking.

grt, Pieter


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
© 2007-2014 het Navis.be botenforum is een realisatie van Medianaut te Berchem in Antwerpen (Belgie - Belgium).
Hoewel alle info zorgzaam is weergegeven, kan Medianaut niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten, vergissingen en de meningen en uitlatingen van de posters hier op het forum.
Powerboating.be, navis.be and ribsonly.com are brands of Medianaut.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling